Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2207 ggr
Charlott_
0

Allergisk? :(

Dom första veckorna jag hade råttor så var jag lite små tät i näsan en lång period. Senare så tror jag inte jag var tät, inte vad jag märkte.
Men nu har var vart jätte förkyld, och under förkyllningen åkte jag till min pojkvän, och medans jag var där så blev jag bättre..

Direkt när jag kom hem och upp på rummet där jag har mina råttor så blev jag jätte tät och började nysa igen.

Kan det vara allergi? Jag har tänkt kolla upp det för säkerhets skull.
Men tänkte höra med er här på Rif först Glad

Nevina
0

Det skulle det kunna vara. Om det nu inte är så att du har det jättedammig jämfört med annars, så att det är damm du reagerar på… Men det låter tyvärr mycket mer troligt att det är råttorna.

Du har ju massa bebisar där nu, de är mer allergiframkallande än vuxna individer. Du har inte möjlighet att ha ungarna i ett annat rum och se om det blir bättre?

Anvariel
1

Det KAN det vara. Och andra sidan tycker jag det är så oerhört många råttägare som är "allergiska" mot sina råttor så frågan är om det verkligen är regelrätt allergi eller om det inte mera är en irritation från hår, urin, bottenmaterial. Svårt att säga. Tycker bara det är lite märkligt att så MÅNGA är allergiska mot råttor. Mycket större procent än vad som är allergiska för t.ex. hundar eller katter. Lite lustigt bara. Men hur som helst, prova storrengöra buren, skaffa luftrenare och se om det hjälper. Det hjälper ju oavsett om det är allergi eller irritation. Hoppas det löser sig!

Charlott_
0

#1 Jag har inga möjligheter att sätta dom i ett annat rum. Jag har ju hela övervåningen för mig själv, nere är det bara mammas sovrum, och allt annat. allt är typ i ett förutom sovrummet då. svårt att förklara. så det finns inget :/

#1 & #2   Men vi har allergi i släkten tyvärr, men jag har ju 3 hunar och 1 katt. Jag har inte märkt någontingen från dom.. Men råttors päls är ju inte allt lik katt och hund då ^^ Jag är ju som sagt uppväxt med djur så man tycker ju inte att det ska slå ut nu :O

Anvariel
0

#3 Det är stor skillnad på allergenerna från hund, katt och råtta. Så bara för att man inte reagerar på det ena behöver inte betyda att man inte reagerar på det andra. Men som sagt, jag skulle nog inte oroa mig mycket om det inte är så att du börjar få allvarliga symptom. Som sagt, jag tror att mycket av det man kallar allergi egentligen är irritation bara. Sedan finns det såklart de som ÄR allergiska för råttor men jag kan inte tro att SÅ många verkligen är allergiska som man hör här. Låter skumt.

Allergi i släkten har nog alla. :) Det skulle jag tro i alla fall. Alla (nästan) är ju allergisk för något känns det som.

Man kan ju reagera på allergener från huden och så kan man reagera på urinen. Prova bada dina råttor och se om du reagerar mindre på dem då. Det gör jag. Inte för att jag räknar mig som allergisk - jag tror att urin är väldigt irriterande och sitter man och myser med näsan i en råttpäls full med urin så SKA man nog bli lite täppt i näsan. :P

Charlott_
0

#4 Ska testa att bada dom då :) men får göra det om ett tag då, för jag ska snart ge dom sista dosen av Stronghold, och det är väl inte så lämpligt att bada dom under behandlingen?

Swadika
0

Jag ä allergisk mot urinet, märkte det om man ite hade städat på några dagar så började det klia i ögon, täppt i näsan. Så när jag hade råttor var jag tvungen att städa nästan varje dag(tex byta papper som jag hade i botten, toalätten och liknande) och storstädningar( hela burbotten som jag hade toalätt i, tvättta galler osv) varannan vecka för att annars blev jag dålig.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

_tess_
0

Jag är allergisk mot råttorna =/ Dels får jag kliande utslag när jag håller på med dom och dels nyser jag och näsan rinner när jag städar buren eller vistas i råttornas rum för länge. Men dessa symtom hade jag kunnat leva med. Det som jag inte klarar av är att jag får andningsbesvär efter varje burstädning samt om råttorna varit och klättrat nära halsen och ansiktet (där de dessutom av nån anledning helst vill vara). Andningsbesvären är som värst på natten men varar även dagen efter..  Tungt att andas, väser i halsen och blir andfådd för minsta lilla.. Jag storstädar buren (duschar av HELA buren och all inredning och byter hängmattor) två gånger i veckan. Tömmer toalådan och torkar hyllplanen vid behov därimellan.

Det jag vill varna för är att allergi kan förvärras om man ständigt utsätter sig för de allergener man reagerar på. Det är inte säkert att du är allergisk, kanske bara är lite överkänslig som någon tidigare skrev. Men var uppmärksam på ifall du upplever att det blir värre. Lycka till! Hoppas du klarar dig från allergi, det är skittrist att behöva omplacera =(

Mvh Tess

råttan1
0

Är allergisk för hund och katt då jag reagerar med andnöd och klåda. Även pricktestad för detta så jag vet.

Har sedan 6 månader 3 råttor och om jag inte städar buren varje dag (byter pepper, toa etc så blir jag också täppt i näsan och nyser lite. Jag använder alltid munskydd när jag byter i buren så jag inta andas in allt.
Valt att leva med det så länge jag inte får andnöd så jag är nog bara överkänslig mot deras doft.

Prova att byta i buren ofta, använd munskydd vid städning av bur, vädra ofta och se hur det går.

Lycka till och skriv och berätta hur det går.

Fisfia
1

#2,4 Anledningen till att det är väldigt vanligt med råttallergi är just för att råttor är väldigt starkt allergena tyvärr. Skit är det. Dessa underbara små varelser.

TS: Beklagar verkligen, men det låter som att du är allergisk. Sedan är ju allergi väldigt individuellt med hur mycket symtom man får i olika situationer. Men är man allergisk mot något är man oftast allergisk även mot andra saker, även om man aldrig upptäckt det. Det är ju liksom en viss tröskel man behöver komma över för att det ska ge symtom. Genom att försöka minska på andra allergener i omgivningen kan det hända att man tål råttorna bättre.

Fick själv veta att jag var allergisk mot råttor genom allergitest som gav starkt utslag mot just råtta (och lite mindre mot andra pälsdjur och pollen) i vintras och kände att min värld höll på att gå under. Men faktum är att jag blev mycket bättre sedan jag började ta allergipiller (Aerius) och tycker ändå att jag klarar av att leva med dem. Sedan tar man ju risken att det kan bli värre. Men det KAN gå ändå!

Anvariel
0

#9 En liten snabbis. Har du någon länk till mer information om att just råttor är väldigt allergena? Jag har inte hittat något när jag googlat så jag skulle gärna vilja veta mer.

Fisfia
0

#10 Nej, tyvärr har jag inte det. Har nog läst om det lite här och var och hört från läkare och sjuksköterskor, men kan inte referera till någon rapport eller så. Det ska tydligen ta 3-5 år ungefär att utveckla allergi mot hund, medan det mot råttor kan ta mindre än ett år är också något jag hört från en sjuksköterska, men har inget "bevis" på. Jag har haft katt och hund och aldrig märkt av någon allergi, men när jag skaffade råttor (har aldrig tidigare "utsatt mig för" råttor) tog det lite drygt ett år och sedan fick jag elaka eksem och allmän sjukdomskänsla och test visade på stark reaktion mot råttor. Hund och katt var jag typ fem gånger mindre allergisk mot enligt testet.

Håller med dig, det hade varit intressant att veta mer.