Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 448 ggr
roble
0

Fler råttor

Jag funderar på att skaffa mig två rått tjejer till. Vad ska man mer tänka på förutom karantän(super bra artikel liinn, visste inte hur viktigt det var och hur nogrann man måste vara), bada dom så att dom luktar likadant, låta dom vänja sig med varandra på en neutral plats, sen har jag läst också att det är bra att låta dom besöka varandras burar(självklart utan att dom träffar varandra i burarna) så att dom vänjer sig vid varandras lukt. Sen när dom ska flytta ihop, städa buren ordentligt(med te.x. virkon) och möblera om.

Stämmer allt det här(eller har jag missförstått något) och finns det nåt jag har glömt att tänka på?

Bima
0

Jag tycker du verkar ha fått med det mesta man behöver tänka på. Bra att du även läst Liinns artikel. :)

Bellona
0

Det är så man brukar rekomendera för att vara säker. + att tvätta dem så de luktar likadant.

men det är inte alltid man behöver vara så försiktig. jag sätter ihop mina töser i soffan eller i badrummet, låter dem bekanta sig en halvtimme eller så och sätter sedan in dem allihopa samtidigt i buren. än så länge har det inte varit några problem, men självklart måste man handla utifrån hur råttorna reagerar :)

med mina pojkar kommer det bli svårare för den enda är lite mysko i temperament. inte elak eller något sånt utan bara lite.. annorlunda :P

roble
0

Okej, vad bra, då får jag prova lite och se hur det går och nu vet jag iaf att jag inte har totalt noll koll:)