Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 534 ggr
[moatron]
0

Skuld.. (ventilerar!)

I 5-6 år har jag haft råttor, under den tiden har jag har aldrig behövt ta en råtta till vetrinären innan detta år. En gamling blev riktigt dålig och fick en tumör samt rossel och slöa bakben så jag lät henne gå. Alldeles nyligen var jag hos vetrinären med en av mina nuvarande då jag misstänkte att något var fel med livmodern eller urinröret, hade tyvärr rätt och nu får hon medicin.

Idag anar jag ett ljud i andningen hos en råttis och hittade precis en liten knöl på en annan i underlivsregionen.. Jag har inte gjort något annorlunda med dessa råttor i jämförelse med de tidigare förutom att skaffa större, högre och bättre bur i allmänhet.

Hygienen i buren är bra, jag städar buren och mitt rum som de står i väldigt noga och ofta. Tvättar hängmattor i allergitvättmedel, uppdaterar och byter ofta.

Jag är pank nu då mina sista råttpengar gick till föregående vet besök. Jag börjar sista året på gymnasiet, jag fick inget sommarjobb så jag har inte kunnat tjäna ihop pengar under sommaren så nu kanske jag kan, om min pojkvän har råd, låna pengar av honom. Jag vet vilka alternativ jag har gällande råttorna, föredrar att inte tänka på det dock fast jag gör det ändå eftersom jag måste. Det ordnar sig alltid men jag kan inte låta bli att känna mig bitter mot mig själv då råttorna är mitt ansvar och mina älsklingar och jag känner att jag svikit dem alla.

Jag vet inte om jag hamnade i rätt grupp eller så, men jag ville bara ventilera och få ut lite av min bitterhet..

Cederin
0

Jag vet precis hur du känner! Jag och min sambo har skitont om pengar efter ett missförstånd om räkningar, ett elavbrott som dödade vårt kylskåp och massa elände, och mitt i allt detta så känner man skulden om att råttorna egentligen skulle behöva en koll allihopa. De är inte hängiga alls, men ibland hör jag ljud i andningen och de har varit lite förkylda. Jag går också gymnasiet, och min kille har ett jobb som inte är jättebra avlönat heller. Så jag förstår precis situationen och veterinär är ruskigt dyrt många gånger. Vi skaffade våra råttor när vi var i en helt annan sits för ett halvår sedan, med en annan ekonomi.

Medarbetare på Naglar och Hår

zickan
0

Inte att du har snälla föräldrar du kan låna pengar av?. Den dealen har jag med mina föräldrar och jag är 28år nu. Har skuld på runt 20 000 till mamma för veterinärvårds lån. Dock så kan det ta henne en dag att komma ned på banken, är det akut så ringer jag min syster som är 7 år äldre med internet bank.

Sedan finns det ju kredit lån. Inte så lätt att få när man är ung och arbetslös. men värt att prova om man inte redan testat. Jag har visakort med förknippad kredit. Lån på 3-5000 är inte jätte svårt att få.

Sedan om man inte hunnit bli myndig så har den person som ansvarar för dig, även ansvaret för de djur du har får vård. Det ska stå i lagen någonstanns.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1

Sedan kan man ju alltid fråga uppfödaren om denne kanske kan tänkas ha lite medicin du kan få köpa billigt. Då slipper man besökskostnaden och det är ju den som är dyr.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

JoySurrender
6

Här måste jag VARNA för snabba lån, krediter och framför allt sms-lån. Man sätter sig bara ännu värre i skiten!!!

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Varga
2

Råttan Är ju tyvärr ett sällskapsdjur med många ärftliga sjukdomar och tumörer. Har för mig att Mikeko här haft typ en eller två råttor som Inte gått bort av tumörer, och då har de bästa möjliga omvårdnad. Ibland ligger det helt enkelt i generna.

Så länge dina råttor inte verkar lida av knölarna så skulle i alla fall jag inte tagit dem till vetten, eftersom det nästan aldrig finns något att göra. Biljud i lungorna går det Kanske att få medicin till beroende på vad det är, men det är aldrig säkert att den funkar och… Nu låter jag hemsk men det är sällan värt besväret. Låt råttorna fortsätta leva glada, utan en massa medicin och så vidare, och ta bort dem ifall de börjar lida av sina åkommor. Är de fortfarande pigga och glada så är det verkligen inte värt att skuldsätta sig för att gå till veterinär, som troligen kommer att säga ungefär samma sak som jag gjorde nyss…

[moatron]
0

**Cederin
**Sitsen är verkligen supersvår och skuldbelagd till högsta grad. Jag hoppas att det löser sig för dig, det ordnar sig alltid!

Jag antar att det bara är att vänta ut situationen även om det suger och vetrinären är som du säger är ofta ruskigt dyrt jag betalade 950 kr för en koll en gång.. Det var lite extremt om jag får säga mitt!

[moatron]
0

**Zickan
**Jag har lånat av mamma och pappa i stort sätt alla gånger jag åkt, och jag har precis betalat tillbaka med alla råttpengar jag hade. Mamma och pappa har det inte så fett just nu så att fråga dem går inte, det är därför jag väntar på att pojkvännen får lön så att han eventuellt kan låna mig en slant. Börjar dock bli lite brottom, jag tycker att jag hör rossel och hon verkar hängig, äter normalt gör hon inte heller så någon ekonomisk vändning hoppas jag kommer snart.

Jag är myndig, men att låna eller ta på kredit tror jag inte att jag kan, jag har något speciellt ungdomskonto som är något..jag är inte riktigt hundra på det där, men jag tror att jag inte kan ta på kredit eller något sånt.. kan kolla upp det iof!

[moatron]
0

**Joysurrender
**Tack för varningen! Jag kan lova här och nu att jag inte kommer ta sms-lån, det är för risky för mig :)

[moatron]
1

**Varga
**Det var skönt att höra, dock oroar jag mig eftersom knölen sitter innanför bakbenet, finns det någon chans att den trycker på tarmen och typ stoppar avföringen tro?

Tösen som låter i andningen tycker jag nu låter rosslig och hon verkar hängig. Den enda medicinen jag har är Baytril men har för mig att man ger något annat mot rossel..vore väldigt synd att ta bort hhenne för det, hon är så otroligt fin och snäll.
Jag får vänta och se hur de känner sig efter lönen.

Du låter inte hemsk, vi alla känner olika och jag känner nog att det är värt besväret :)

[moatron]
0

Tack för svar allihopa! :)