Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 469 ggr
deeremf
0

skeptisk liten flicka

Hej

Mine ena lilla flicka har varit en riktig buse den senaste tiden, så jag har straffat henne som man gör, blåser henne på nosen är det mest effektiva. Hon har slutat busa som jag ville men istället har hon blivit riktigt skeptisk till mig och tycks inte veta själv om hon vill lita på mig eller inte.

Tips?

KickanW
0

Jag har aldrig straffat råttor, tror inte på straff av djur över huvud taget men det råder ju delade meningar om den saken.

På vilket sätt var hon en buse, vad ville du få henne att sluta med?

deeremf
0

Hon gnager på soffan, det enda hon gnager på i hela lägenheten.

KickanW
0

Då tror jag att du får försöka ställa något för eller se till att hon inte kommer till den platsen där hon gnager. Förbud brukar bara göra såna saker mer intressant, och precis som du själv märkt så skapar man bara en rädsla för sig själv genom att straffa dem!

deeremf
0

#3 sant, har satt en massa plattor i vägen för platserna också.

Bara för att tillägga är väldigt sällan jag straffar dem, bara under extremtillfällen.

Som nu, hon har gnagit sönder hela polstringen i ryggen på soffan.

Men egentligen föredrar jag att låsa in henne i buren i en halvtimma eller så, då får hon lugna ner sig och får vilat sig lite.

Eftersom de är sånna at när de är utanför buren är de inte så sociala med varandra så går det fint.

Melissa V
0

jag är inte heller mycket för straffa så. Belönar istället bra beteende och samtidigt lär jag dom vad nej betyder, eller "icke" som jag föredrar att säga, och jag hejdar dom redan när man ser dom tänker göra de dom nu inte får göra och inte när dom redan börjat, då är de som rätt kört :D

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

deeremf
0

#6 svårt att säga icke när hon gnager under soffan.

Melissa V
0

går ju lära dom innan det på annat. Tex om hon går åt ett håll och du säger nej och vänder henne om. Eller om du lägger en intressant grej som hon travar fram till men du bestämt säger nej oh vänder om.
Du behöver ju inte börja med just soffan

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

hus-musen
0

Ingen ide att straffa, blåsa på nosen är inte något jag skulle göra. Hon beteer sig naturligt, det du måste göra är att antingen hindra henne att nå just soffan eller avleda hennes uppmärksamhet på andra positiva saker. Men just honor kan vara gnagmonster, hanar är mycket lättare.

Qui dormit, non peccat