Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 807 ggr
Kebab-Eme
0

Knöl..?

Min lilla tös har fått en knöl på ena sidan, upptäckte den igår och den har redan blivit lite större.
Den är ungefär lika stor som en tia dock lite mindre.
Den sitter lixom inte i huden och går inte att flytta på och den är typ mjuk-hård.
Va är det för något som min bebis har? :c

Även min älsta har två knölar en som är ganska stor men inte super stor vid bakbenet och en liten som en liten ärta på ena sidan men dom går att flytta på och så och den största har växt ganska mycket sen jag upptäckte den för ca en månad sedan men inget som hon stör sig på eller något och ifall jag fattat rätt så är det en tumör.
Men undrar mest vad min lilltös har för något då den inte är likadan.

Mvh Emilia

KöttbulleKorv

Nevina
0

Jag kan nog inte vara till så mycket hjälp, tyvärr. Men om du kan visa bild på knölen så kanske någon annan här kan gissa på vad det är.

Har du pratat med en veterinär?

Calypso & Nike
0

Min lila tös Nike har oxå en knöl på vänster sida bak. Har dock inte fått känt på hennes än och hon är hur pigg som helst, äter, dricker och busar som hon alltid brukar göra. Nike är 1 år nu. Råttor kan ju få tumörer väldigt lätt och honor kan ju få juvertumörer, men om jag inte minns fel så kan det vara en fettknöl oxå. Ni som är mer insatt i detta, får rätta mig om jag har fel :)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Kebab-Eme
0

Jag har inte pratat med vet. Tänkte fråga här först ifall det är nåt akut eller nåt som jag bara kan avvakta med och se ifall de blir värre.
Även bild är svårt att ta för den syns inte så mycket. Man känner den mest medtanke på att den sitter inte ''i'' huden mer i kroppen typ.. Svårt att förklara..

KöttbulleKorv

Kebab-Eme
0

putt

KöttbulleKorv

[MsHammer300]
0

Känner du på den så kan du kanske komma fram till vad det är, en tumör växer och om du "drar" den utåt(om du förstår) kan du känna att den växer inåt också. om det är en fettknöl så sitter den bara fast i skinnet, för sig själv med andra ord. detta kanske inte stämmer till 100% så jag föreslår att du pratar med vet. Hoppas det hrä hjälpte dig :) och lycka till!

Kebab-Eme
0

#5 På min älsta som har två, och den största hon har vet jag att det är en tumör och ''beviset'' blev mer säkert av ditt svar.

Men på min lilla så sitter den inte i huden utan mer i kroppen så den sitter fast.. Eller hur man ska säga det.. Hehe..

KöttbulleKorv

[MsHammer300]
0

6# ja, då vet jag faktiskt inte vad det är :/ gå till vetten och kolla för säkerhetens skull

Kebab-Eme
0

Okej nu har den blivit större..  Eller den blev större på bara tre dagar. Så har varit rädd för min lillfia.
Men nu har den börjat såra och lukta lite illa.
Märkte det nu när jag kom hem.
Har även tagit tre kort som kommer nedanför.

Va kan det vara och hur ska jag tvätta det?
Kommer det försvinna av sig själv?
Sjukbur? Hjälp mig och min lilltös :c

KöttbulleKorv

Kebab-Eme
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sidan

KöttbulleKorv

Kebab-Eme
0

Såret

KöttbulleKorv

Kebab-Eme
0

Närmare bild på såret

KöttbulleKorv

diddiman
0

#8 Kan det vara en varböld? Isåfall håll rent och tvätta med koksaltlösning och se om det blir bättre inom ett par dagar…

*hann inte se bilderna innan jag kommenterade) *

Det var ju en stor knöl…. :S

Kebab-Eme
0

#12 jo tänkte också på det och jag hoppas innerligt att det är det så det bara försvinner så inte hon måste försvinna, min älskade vackra tös! :c

KöttbulleKorv

diddiman
0

Om du inte vill gå till veterinären så se till att håll det ordentligt rent bara och se vad som händer över morgondagen… Jag hade gått till veterinären med det där….

Kebab-Eme
0

Jo jag ska hålla koll på det och göra rent och om det inte blir bättre så gör jag det.

KöttbulleKorv