För många?
Ja, detta är mest sådär utav nyfikenhet… men, vad skulle ni tycka var gränsen för mängd råttor att äga?
Hur många som mest i en flock?
Vad är eran egen gräns för ägande, och hur många skulle ni tycka borde vara max hos andra? (om ni förstår hur jag menar :) )
Jag har just nu 10 stycken. 5 honor i en flock, 4 hanar i en annan, och en ensamråtta jag försöker omplacera. Jag har satt min egen gräns på 20. Kanske fler den dagen jag har en ordentlig och stor lägenhet.
För många är när man inte kan ta hand om alla på bästa sätt, så det tycker jag är individuellt :)
#1: Lite så känner jag också. Min kompis som ska ta kull, vill dock inte sedan sälja mig ett par stycken för hon tycker jag har för många, och tror därför jag inte kommer ta hand om dom nya som individer. :/
Blev lite ledsen då, med tanke på att alla mina älsklingar får lika mycket uppmärksamhet som dom andra, och jag ser inte någon av dom som 'bara en i gänget' som min vän uttryckte det, utan alla är individer med egna små nycker.
#2 Fast jag förstår samtidigt henne. 10 st ÄR ganska många så att hon har funderingar om hennes älsklingar kommer få den tid de förtjänar är ganska förståeligt, hur bra ägare du än är och hur mycket tid du vet att du har. No offence alltså :)
#2: Jo, men då jag inte har något att egentligen göra under dagarna (Få, korta lektioner här och var) så har jag ju verkligen all tid i världen. :/
#4 Beskriv då bara hur ditt liv ser ut för henne så hon får en bättre förståelse :)
#5: nä, orkar inte helt. Blev mest bara ledsen/upprörd att hon insinuerade att jag inte tar hand om mina pälsklingar. Men nu lämnades frågan lite :P Någon annan med åsikt? :)

Jag har inga råttor i nuläget, har haft tidigare. Vi funderar dock på att skaffa nästa år. Då blir det två till att börja med, min man tycker än så länge de är lite läskiga… Om han gillar dom så får jag ha fler sedan. Tycker det är individuellt hur många råttor man kan ha. Beror ju på hur mycket tid, pengar och så man har. Om man pluggar/jobbar/har andra fritidsintressen som gör att man är borta mycket o.s.v. Har man väl fungerande flockar och bra burar o.s.v. så tycker jag man kan ha klart fler än tio. :) Sedan beror det ju lite på hur djuret är också. Som exempel har jag några marsvin, jag kelar inte med dom varje dag, som en del tycker att man måste göra. Jag tror nämligen (många) marsvin föredrar att vara med sina marsvinskompisar och käka sitt hö, istället för att gosa med sin ägare. De som uppskattar gos myser jag med mer än de som inte gillar det. För att gå tillbaka till råttorna, så har du tjugo råttor som alla vill kela med matte några timmar varje dag, så tar det ju säkert mer tid än att ha tjugo råttor som är lika nöjda med att bara få leka utanför buren med sina kompisar. Sammanfattningsvis: hur många djur man kan sköta om på ett bra sätt är individuellt, och varierar från person till person.
Det beror mycket på. Har man bara råttor tex så kan man säkert ha ganska många och ändå ha ordentligt med tid. Men som jag som även har katter, och några hamstrar så känner jag att två flockar verkligen är gränsen. Men för att jag skulle kunna ge lika mycket tid som jag vill så vore det bättre med en flock. Och för att då kanske öka chansen för en stabil flock så kanske max 10 st. Men har nog helst lite färre individer i flocken än så. Sen måste man kanske räkna med att det kan hända att vissa inte passar ihop och att det blir två flockar ändå. Men sen finns det säkert dom som har tid med både 2 och 3 flockar och kanske ännu mer. Det beror ju helt på hur man prioriterar sitt liv, hur mycket man är borta m.m.
som tidigare tycker jag det är individuellt.
Känner man att man klarar av 100 ja ha då det, ingen annan kan döma det.
Min gräns går dock vid 10 (utan att räkna med ev kullar då) Men mest för jag vill hinna ge alla sin idividuella tid med mig och hålla på med dom en och en och inte bara i flockvis. Samt att mitt liv kretsar ju inte bara runt råttorna
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag har en flock honor på 7 st + en hona med 11 småttingar. Men om allt går som planerat så kommer jag om några veckor att ha 11 stycken i min honflock. Och då känner jaga tt det egentligen är en eller två för mycket. Så då blir det inte en råtta mer i detta hushåll fören någon går bort.
Hade de varit delade på två flockar så hade det varit för många, för då hade jag varit tvungen att turas om med att ha de ute och den tiden finns inte till för mig.
Min ideal-flock är på 8 råttor.
Känner du att du klarar av att ha så många råttor så är det inte för många, men börjar du känna att tiden inte räcker till så är det bevis nog att det är för många

Som tidigare sagt; när du inte längre kan ta hand om dem ordentligt så har du för många. Om den gränsen ligger på tre eller hundrafemtio är upp till var och en.
I mitt eget fall så jobbar jag deltid och har inte så många aktiva intressen utanför djuren (råttorna och hunden). Jag lägger alltså ner väääldigt mycket tid på mina pälsklingar och känner att jag kan ha en hel del råttor utan att någon av dem tar skada av det *ler lite*
Jag sätter inga gränser på hur stor en flock får vara på det viset… det handlar om burens storlek och hur stabil flocken är – om den fungerar stor eller inte…
Andra får ha hur många råttor de vill så länge det inte uppenbart har gått utom all kontroll för människan.
Jag vet hur lätt det kan vara att drabbas av extrem GMR men de flesta människor inser själva när det börjar bli för mycket. Jag (som ändå är en väldigt obsessive och svår människa på det viset haha) såg själv när jag började ta på mig lite väl många råttor på en gång och pratade då med mina uppfödarvänner och bad dem att hålla alla bebisar utom synhåll från mig (om bebisen inte var tingad så jag ändå inte kunde få den XD) och att om jag skulle börja visa tecken på att vilja ha en bebis från deras kullar så skulle de helt enkelt neka mig (det var bara en säkerhetsåtgärd. XD Jag lät bli att köpa mer råttor av mig själv trots allt, men det underlättade att veta att de inte skulle sålt till mig även om jag bett dem just då).
I mitt fall handlade det också mer om att jag började få väldigt många råttor i samma ålder (vilket inte är så bra i allmänhet, en flock blir ju ofta mer balanserad när det finns råttor i olika åldrar så att inte alla hamnar i tonåren samtidigt) och inte så mycket om att jag inte kunde ta hand om alla.
#11: Jag lider nog lite av GMR, utan tvekan. Mina 5 honor har alla varit 'Åh, just _den_ vill jag ha', medans pojkarna har varit 'Behöver ni hem annars händer något/annars är ni ensamma? I'll fix that! :D'.
Det är därför jag sätter min gräns på 20. Och bara två flockar. Senare funderar jag på att vara omplaceringshem, typ… ta in råttor och hjälpa dom hitta nya ägare. När jag har stort nog och nog med tid/pengar. :)
#12. *skratt*Jag skulle vilja påstå att ALLA riktiga råttmänniskor lider av GMR XDXD I alla fall lite! Problemet kommer upp när det gäller människor vars GMR har gått helt utom kontroll.

Just nu har jag 2 råttor. Mina första! :) Jag har inte tid med fler just nu när jag börjar plugga. Men alla får ha hur få/ många de vill. :) bara alla mår bra och får tiden de behöver.