Långa tänder?!
En av mina små råttor har fått långa tänder såg jag nu. Finns mkt att gnaga på i buren men ser faktiskt ut som om jag måste låta nån ta sig en liten titt på hennes tänder.
Anledningen till att jag tittade på tänderna är det att jag tyckte att hon magrat, hon är inte gammal ett år bara.
Har haft råttor tidigare men inte haft detta problemet innan, nån som har erfarenhet utav detta problemet?? ska jag gå med henne till en vetrinär som ska ta sig en titt på hennes tänder? Tacksam för råd!
Det kan vara så att vetten behöver klippa ner tänderna.

tänkte det var lika bra… så ska ringa veterinären… hon är ju pigg i övrigt, fin i pälsen och allt så.
Hej!
Jag hade gått till veterinären. Jag kan rekommendera dig Cecilia Trädgård på Region sjukhuset i Helsingborg.
/ Cecilia

Är så långt dit för mig bara… ni vet ingen veterinär som finns i närheten av gbg borås nånstans… lite närmare så

men tack ändå
Ibland växer tänderna okontrollerat så att råttan inte kan slipa ner dom själv. Då måste man som ägare klippa dom för att de ska hålla rätt längd. Det spelar ingen roll vem som klipper, men du måste ta hjälp av någon som kan innan du försöker dig på det själv. En veterinär kan visa dig hur du ska gå till väga och vad du ska klippa med. I vissa fall kan en djuraffär veta hur man gör, men det är inget jag skulle lita på.
Har hon hårda saker att gnaga på?

Jag behövde faktiskt inte ta henne till veterinär då hon helt plötsligt började slipa ner dom själv
Satte in nya pinnar till dom, och nu har hon gått upp i vikt igen och är hur pigg som helst, har kollat hennes tänder och dom ser bra ut och hon äter bra
men håller ett öga på hennes tänder i fortsättningen ifall hon får problem med dom igen… Tack för hjälpen!