Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 835 ggr
[Mandaz94]
6

Det känns så taskigt..

… När de flesta skriver att man inte ska köpa råttor från djuraffärer för att det är taskigt mot råttorna eller att råttorna från djuraffärer är mycket mer annorlunda än uppfödda. Jag kanske är ensam om att tycka så här men jag har bara lust att säga emot.

Bara för att man slutar köpa råttor i djuraffärer betyder inte det att djuraffärer kommer sluta köpa in, de kommer antagligen sluta som djurmat då eftersom att de kommer skickas tillbaka där de kom ifrån eller så kommer de säkert tvångsavlas eller jag vet inte men…

Många säger att råttor från djuraffärer inte går att lita på och att uppfödda är som sagt bättre, att de har bättre genner och sånt där.. det kanske stämmer i vissa fall men ändå.

När jag läser sånt där blir jag bara irriterad, det är inte råttornas fel att de är födda för att säljas och blir tvingade att bo i en bur och bara vänta på att bli köpta. Förtjänar de inte ens chans att bli älskade bara för att de fick en dålig start i livet? gör de värkligen inte det? Gå på människorna som gör sånt där istället för att låta oskyldiga råttor lida.

Jag har totalt haft 4råttor och just nu har jag 3kvar och alla är köpa från en djuraffär och det är inget fel på dem. De har aldrig bittit mig eller varit ilskna mot mig.

Jag vill berätta lite om Lili (och Robin)

De var 8månader gamla när jag köpte dem, mannen i djuraffären sa att det var tur att jag köpte dem eftersom att de skulle bli tvungna att ''skicka tillbaka dem'' om jag inte köpt dem. Robin dog tyvärr 3veckor efter köpet pga cancer antagligen. Men varje gång jag ser Lili, varje gång jag tar upp henne då känner jag mig glad, tänk att jag, lilla fega jag, har räddat en levande varelses liv. Om jag inte hade köpt henne hade jag aldrig fått lära känna denna otroligt pratglada vackra lilla varelse och hon hade levt de där 8månaderna  förgäves.

Tycker ni ändå att det var så fel av mig att köpa dem från en djuraffär? jag ångrar värkligen inget av att jag gjorde det.

Jag visste inte riktigt vilken grupp jag skulle välja..

Lamina
19

Nej, det är inte deras fel, och det är ingen som tycker dom är mindre värda för det. Poängen är att så länge man köper dessa råttor så kommer grossisterna fortsätta föda upp dom på det viset. Du räddar alltså en råtta, men den ersätts snabbt med en annan.

Poängen med det hela är att man måste tänka långsiktigt. Det är hemskt att råttorna har det som dom har det, men om man köper dom för att rädda dom kommer bara nästa råtta må lika illa den. Och så kommer det fortsätta i alla evighet. Bojkottar man det däremot så har man iaf gjort sin del för att försöka stoppa det. Och det är också att rädda råttor från det lidandet.

"Om man ger en man en fisk har han mat för dagen. Om man lär honom att fiska har han mat för resten av livet"

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jinaum
21

Saken är ju den att om man köper grossist råttor godkänner man att en mamma klämmer ur sig ås många ungar hon någonsin kan under hela sitt liv. Dessutom tillsammans med kanske 3 andra honor i samma bur som inte är större än de där lådorna som vi knör under sängarna hemma. Om inte mindre ändå.
Det man vill uppnå igenom att säga nej till detta är för att ge dem en bättre tillvaro. Det är lätt att säga att klart förtjänar de att bli älskade. Men deras syskon då? Deras föräldrar som avlas sönder?

Grossist aveln gör att vi kan inte föda upp råttor på ett bra sätt, för vi vet ju inte var de kommer ifrån. Vi vill väl motverka inavel så vi kan få friskare, äldre råttor? Det går inte igenom grossist aveln där allt handlar om pengar.

Saken folk menar med att zooråttor är lite sämre är pga detta. De är inte alltid snälla, de mår inte alltid bra och allt för många får med sig hem dräktiga honor som är allt försmå.

Är det ok att djuraffärerna misssköter sig och ännu värre aveln och de premisser de lever på?
Syskonen som antingen är pinkisar i en frysbox, syskonen som inte blir sålda och avlivade allt för tidigt för de inte är små och gulliga längre?

Jag får tyvärr säga att det är ett gott ont så som jag ser det.

Om djuren inte köps blir de antingen foder eller avlivade. Pinkisarna är de som får lida mest då de aldrig hinner uppleva livet och går direkt till reptilmat.
Om vi väljer att sluta köpa zooråttor främjar vi tamråttans framtid. Vi väljer att råttor skall avlas humant, motverka inavel, vi får en kontakt med uppfödare som vi kan vända oss till för att få hjälp eller hjälpa till en bättre linje. Om man slutar köpa zooråttor så kommer grossisterna att minska i pengar avsevärt. Pinkisarna kommer ett tag att öka, men folk kommer inte köpa mer för att det finns mer. Ormen äter när den äter. Det är bara vi människor som är så glupska att vi köper mer för att det finns mer. Därmed kommer det falla bort grossister, det kommer minska råttor på marknaden som ingen vet vart de kommer ifrån. Inte ens grossisterna vet säkerligen om de råttor de får ut som husdjurs råttor är avlade med ett syskon eller ej kan jag tänka mig.

Ja det är taskigt mot de råttor som får den smällen. Men om vi inte väljer att säga nej, hur ska vi då kunna göra skillnad? Hur skall vi då någonsin få friskare råttor som kanske lever längre? När skall då vi sätta stop för råttornas lidande?
Dina råttors föräldrar får aldrig den chansen. Dina fick det, men tänk på bakgrunden. Hur det än är. Vore det inte skönt att kunna ringa den du köpte råttorna av och fråga hur deras föräldrar var? Jag tycker det är en underbar sak att fråga. Även när jag köper råttor är det underbart att få se bebis bilder. Det förlorar man också när man inte köper från uppfödare.

det är väl klart att det finns rötägg inom uppfödare med utifall dert skulle komma som argument. Men så som jag ser det är grossisterna ett större problem just nu då de har större makt än en uppfödare som missköster sig, de tenderar att sålla bort sig själva tillslut för ingen vill köpa av dem.

Kommande generationer av råttor kommer må bättre och vara starkare om vi säger nej. För då kan vi kontrollera deras uppväxt så mycket bättre.

Denna kommentar har tagits bort.
Fridborg
1

Kommentar borttagen pga dubbelpost :)

[morat]
8

Så som du beskriver det är det inte riktigt. Vi som är emot djuraffärer vill bara djuren väl, vi har ju en anledning till varför vi väljer bort att köpa hos djuraffär. 

Köper man råttor hos djuraffärer så visar ju det att folk är intresserade, och produktionen ökar dvs fler råttor föds upp åt sällskap. Det är sant att de råttor som inte blir köpta som husdjur går åt som djurmat istället (eller avlivas), men i fortsättningen så minskar produktionen eftersom att mindre råttor säljs. Det är ju samma sak med mat i mataffärer, har ni aldrig tänkt på det? Om det ligger 10 köttbitar på en bänk som ingen köper, då slänger mataffären naturligtvis köttet eftersom att ingen ville köpa det och de tjänade inget på det. Nästa gång de beställer in nytt kött så beställer de kanske in 7 köttbitar istället, om folk inte köper köttet då heller så minskar de till 5 köttbitar nästa gång osv.. Tillsist slutar de sälja köttet helt eftersom att ingen vill ha. Ungefär så tänker jag mig med grossistråttor också. Köttet är råttorna och mataffären är djuraffären.

_"När jag läser sånt där blir jag bara irriterad, det är inte råttornas fel att de är födda för att säljas och blir tvingade att bo i en bur och bara vänta på att bli köpta. Förtjänar de inte ens chans att bli älskade bara för att de fick en dålig start i livet? gör de värkligen inte det?"

_Det är väl klart att även vi tycker synd om de råttor som har haft en så dålig start i livet. Det är ju därför vi väljer att _låta bli_ å köpa råttor från djuraffär - just för att få den hemska aveln att sluta! Jag tror inte att någon här tycker att råttor från djuraffär är mindre värda än råttor från seriösa uppfödare. Man kan självklart få en underbar individ från djuraffären också som aldrig har bitit någon eller ens blivit sjuk. Men det bevisar ju inte att de är snällt avlade på.

Aztrya
4

Jag har haft oturen. Jag 'räddade' en dumbopojke som bodde i en djuraffär, kan han var psykiskt sjuk, och hade magproblem tills den dag han fick avlivas. Då var han inte ens 6 månader.
Jag älskade honom, han var precis lika älskad som mina andra råttor som är från uppfödare/vänner (Mina två första pojkar köpte jag ifrån en vän som hade tagit kull), men han mådde inte bra. Gener förstörde hans kropp, och uppväxten hans psyke.
Jag såg hur kvinnan i affären, som knappt vågade ta i råttorna, hanterade bebisarna som min vän kollade på, och jag kände bara att… 'nej.'

Jag tar avstånd från djuraffärs råttor. Inte för att det är fel på alla, eller för att det inte är synd om dom, men för att jag vet för att vi ska kunna göra något åt alla dessa stackare, så måste vi sluta 'rädda' dom.
Rädda en, och du skickar en annan till samma öde.

Jag vet att jag upprepar sådant som andra skriver, men… det tåls att uprepas. Man tar inte avstånd på grund av råttorna. Man tar avstånd för råttornas skull.

Fridborg
2

Jag gissar på att du, Mandaz94, är rätt ny på forumet eftersom jag inte känner igen ditt namn så det jag kan säga är att om du hänger här ett tag så kommer du börja förstå detta motstånd mot zoo-råttor :)

darkness
0

Förstår vad du TS menar och även de andra. Jag har själv aldrig köpt från uppfödae utan zoo/hitte/omplacering och de flesta har varit underbara och vissa levde länce utan problem och vissa inte och så kan de ju även bli hos en uppfödare. Men chansen är större att få en "bättre" råtta hos en seriös uppfödare är självklat bättre. Självklart vill jag stoppa dåliga djurhållningen i affärer och hos grossister men.än kan jag inte det. Men har bestämt att mina två tjejer jag nu köpte ska bli de sista från zoo (om det inte finns en annan väg om t.ex två av dem dör o en blir ensam) Så jag kan ju säga att jag står på bådas sidor.

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

[Mandaz94]
9

Läst igenom allt ni skrivit och förstår poängen, jag tycker självklart synd om deras mammor om de har det så dåligt som ni säger. Inget djur ska få lida och självklart inte den som föder ungarna heller…

Nästa gång jag köper rådisar så tänker jag försöka undvika att köpa från djuraffärer och försöka komma ihåg så många uppfödare jag kan. Även om jag tycker synd om rådisarna i affärerna.

dyoxide
3

#9 Dom grossistråttorna dom beskriver har det verkligen så illa dom säger, om inte värre. Har sett bilder från ett ställe där dom födde upp gnagare, alltså "massproducerade" dom. En hona ligger alltså i en "bur", så stor som en glassförpackning ungefär, med en sisådär 10 bebisar och bara väntar på att föda ännu fler för att giriga människor ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är precis som alla säger, om man inte köper köttet kommer affären sluta köpa in det. Självklart måste ormar också äta, men om folk slutar köpa råttor till sällskap i djuraffär så kommer industrin som massproducerar råttor inte tjäna så mycket, och då minskar dom på det, och i bästa fall lägger ner helt någon vacker dag i framtiden.

Var inne i en djuraffär med mamma för att köpa mat åt mina innan vi blandade eget, och vi tänkte att det kan väl inte skada att i alla fall titta om dom har råttor. Dom hade alltså fyra stycken kanske 1,5 månaders råtthanar i en liten plastbur som var kanske 10cm hög och 20cm bred/djup. Dom hade också fler lika små burar till råtthonor som låg med barn, en där dom hade en hane och en uppenbart dräktig hona. Det var då jag förstog att det är allvar, vi MÅSTE minska på råttindustrin. Man såg på dom små djuren hur dom bara satt där inne och väntade på att dö. Kunde inte sova flera nätter efter det, låg och grät för jag tyckte så synd om alla djur som måste ha det så. Anmälde djuraffären till djurskyddet, och ska dit och kolla snart igen om dom har gjort nånting.

dyoxide
0

Jag hade också enorm ångest över att inte ha räddat alla råttorna där, dom i personalen visste inte äns om dom hade hanar och honor i samma låda eller inte när vi frågade. Dom hade knappt någon mat, alltså liite pellets och hade kutterspån som inte hade bytts på minst 4 dagar som underlag. Ångrar inte en sekund att jag inte köpte dom dock, för som sagt, då hade bara fler råttor tagit deras plats…

Charlott_
0

Jag håller med #7. Det handlar inte bara om att det e synd om dom och blablabla. Det handlar om att avla pa friska rårttor med bra gener. Så att man får fram ännu friskare råttor med ännu bättre gener :) Som dom andra säger. man erätter med en ny råtta om man köper ifrån djuraffären.

[Mandaz94]
0

#10 Gud va hemskt det låter när du säger så :(

I Arken zoo som jag köpt på så har de faktiskt en rätt stor bur med två hyllplan, matskålar, vatten och ett stort hus så de bor inte så dumt där + de tar ut dem och håller på med dem ibland och de har endast honor. Men affären du kollade i låter värkligen hemsk….

dyoxide
1

#13 Den var verkligen dålig, dom andra djuren såg ut att ha det bättre men fortfarande inte bra. Dom flesta djuraffärerna har ju tyvärr inte så bra hand om sina djur, kan ju förstå dom lite då det kan ta jättelång tid att leka och ta ut alla djuren varje dag, men det är ju fortfarande inte okej. :/ Tänker fortfarande ofta på dom söta råttorna dom hade i affären och hoppas verkligen dom fick en bra framtid, om dom nu fick någon. Blir så besviken när jag ser hur folk kan behandla djur. Helt sjukt.

Aztrya
1

#13: De flesta djuraffärer tar inte så bra hand om sina råttor. Där jag köpte min pojke bodde han i en kaninbur, ensam, ett hus, och en massa skrikande fåglar omkring sig. Och när dom tog ut honom för att visa mig honom, så drog dom ut honom i svansen. Som sagt, hon vågade inte hantera honom, eller någon av de andra råttorna.

[Mandaz94]
0

#14 tycker alla borde få behandlas lika…. sjukt…

#15 Dra en råtta i svansen?! Stackars liten. De borde värkligen inte få jobba där om de inte ens vågar röra en råtta. Vågar man inte röra dem ska man inte ha dem liksom….

GeishaoChick
2

Samma sak med min Geisha. Hon är från en djuraffär. Hon är spänd, rädd för händer, lättskrämd och hugger ibland. Hon är ingen kelgris.

Men hon är så extremt frisk, stark kropp, vacker och väldigt bra i flock. Jag vill inte avliva en sån fin råtta bara för hon har dåliga egenskaper.. jag är ingen uppfödare och avlar inte på mina råttor så beteende spelar inte så stor roll för mig.

Hellre att jag ger Geisha ett fint och roligt liv än att sluta som avliden för hon har blivigt illa behandlad som liten..

Men jag köper aldrig mer råttor från djuraffärer.

Nomad
1

Det är en fråga om utbud och efterfråga. Utan efterfråga minskar automatiskt utbudet. Om ingen vill köpa råttor från djuraffär kommer de inte få några sålda och de måste dra ner eller sluta ta in råttor eftersom ingen köper. De kan inte sälja en "vara" som ingen vill köpa.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)