Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1474 ggr
dyoxide
2

Orolig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Va uppe i Stockholm i helgen och hämtade två små sötnosar, en siamese dumbo och en siamese velveteen, jättesöta! Men är lite orolig, den ena väger bara 70g och den andra väger bara ca 50g Rynkar på näsan Dom ska väl väga runt 90g när dom lämnar mamman? Ger dom välling och barnmat och en massa annat gott så dom får upp hullet lite, men eftersom dom just flyttat en bra bit och har en helt ny hem-miljö utan alla sina syskon i en rätt stor bur som verkligen inte luktar hemma är dom ju lite stressade och äter kanske inte jättebra. Vad ska vi göra?

På bilden är Vladimir (Katoz Winter), som väger 70g och i övrigt verkar väldigt kry och gosig. Kyss

dyoxide
0

Valentino (AC/DC), väger 50g och ser rätt mager ut (ser bättre ut på bilden) Obestämd

Cederin
0

Är inte kravet på att sälja en råtta 80g?

Medarbetare på Naglar och Hår

dyoxide
0

#2 Har för mig att det ska vara nåt sånt ja Obestämd Dessa är från uppfödare också … Vladimir ser ju frisk ut och så, han kanske bara är lite liten för att vara råtta, men Valentino ser jättetanig ut Rynkar på näsan

Anvariel
0

Fråga: vägde du råttorna samma dag som du fick hem dem? Hur väger de nu jämfört med då? Tänkte bara om du märkt någon ökning av vikten. De brukar kunna gå upp ganska så snabbt på kort tid i den där åldern vet jag av egen erfarenhet.

Utan att nu ha haft sådär ENORMT många råttor så kan jag ju tänka mig att vikten kan variera rätt mycket beroende på hur råttan är till storlek annars. Om Vladimir ser pigg och glad ut så är det säkert ingen fara med honom fast han är lite i underkant viktmässigt. Men 50g och "ser tanig ut" låter inte så bra. Lilla nutten… Vad brukar folk ge (ni som vet sånt här)? Avokado? Välling med lite smör i? Näringsrik mat i alla fall, har jag för mig.

JoySurrender
0

De är vägda dagen efter att de kom hem, Anvariel.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Lurvas
0

Ofta så kan man få en liten viktnedgång på djurbebisar under de första dagarna när de kommer hem,det är ju inte alltid så men det är inte helt ovanligt. Majsvälling, lite solrosfrö och ägg brukar vara uppskattat, men jag är inte så duktig på vad som är bäst att ge just till små rått pojkar.

Valentino ser väldigt tunn ut på bilden, han kanske inte hann till mjölkbaren förrän det var slut hos mammaFlört men är han pigg i övrigt och äter såkommer han att lägga på sej ska du se.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Gia91an
1

avokado är kanske inte direkt ett superbra alternativ, är ju giftigt om man får tag i fel bit. Mina bebbs fick kokta ägg, gröt och grönsaker. populärt som tusan och de gick upp fint! :)

dyoxide
0

#4 Vi vägde dom dagen efter dom kom hit, ville inte stressa dom mer när vi väl kommit hem med dom på kvällen. Ska gå och väga dom nu igen när jag färgat håret (vill inte ha massa färg på råttorna!) och se, har gett dom barnmat och välling idag, ska göra lite pasta, ägg o fisk o ge dom senare tänkte jag :)

#6 Ja, självklart kan dom gå ner lite om dom blir stressade och är i en helt ny, läskig omgivning :) Vi har mjölkfri äppelvälling som vi ger dom, det är verkligen omtyckt! Ska göra en god kvällsmat till dom snart och kanske ge dom varsin gottebit, har såna yoghurtploppar som mina alltid varit glada i (och dessutom blivit feta av, dom får sluta vara så söta, man vill ju bara mata dom hela tiden!!)

Lurvas
0

#8 "dom får sluta vara så söta," Det är tyvärr helt omöjligt, du får lov att blunda helt enkeltFlört

Råttliv på Runnavägen

Hallonblad
0

#2 Enligt SRS rekommendationer ska en råtta vara 5+ veckor gammal och väga 80+ gram när den flyttar hemmifrån. Men det är bara registrerade råttuppfödare och folk som går provår som måste följa dem.

För alla andra räcker det med att följa lagen, som anger att råttan måste vara minst 3 veckor gammal när den lämnar mamman. Ingen vikt anges. Är bebisarna över tre veckor gamla har säljaren inte gjort något fel, i lagens ögon.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Anvariel
0

#5 *vinkar* =)

Pasta, ägg och fisk tycker jag låter som en bra idé. Det blir säkert mumsigt. :)

Ja usch, en ny miljö kan ju vara väldigt skrämmande. Även fast de tar det bra så kan det säkert ta på kroppen lite granna ändå. Men visst blir man nojig när man känner att de känns magra. :/ Har en spinkis (vuxen) hemma hos mig för tillfället och visst oroar man sig. Hoppas det löser sig med lilla Valentino. Mycket go mat, gott sällskap och kompisar att busa med löser mycket.

regskylt
0

#10 tre veckor? Tyst Herregud, små bebisar ju.. Min förra kull diade ju då fortfarande….

dyoxide
0

#10 Dom är från registrerad uppfödare, that's the thing Obestämd

#9 Mjotack, tyvärr är det ju så Flört

#11 Ska se till att ge dom massor av gott Glad

Itchy
0

#13 hon är inte en registrerad uppfödare

You can't spell Bitchy without Itchy

Hallonblad
0

#13 Jag tyckte du sa åtminstone ena är från Katoz? Hon är inte registrerad uppfödare, inte i SRS i varje fall. Finns det någon annan råttförening jag inte känner till är det ju möjligt att hon är registrerad i den, men i så fall har jag ingen koll på den föreningens rekommendationer angående försäljning av råttor.

Edit: Ninjad. ;)

JoySurrender
0

#15 inte? Där ser man.

Glamråttan

Hallonblad
0

#16 Nope. :) Finns bara åtta registrerade uppfödare i Sverige (som jag kan komma på).

Ladugårdens
Brisby's
Sockerråttans
Shannaras
Palms
Porlamarkens
Tezzlans
Granathens

:) Kan ha missat någon, men det är de jag kan komma på. Alla står med på SRS hemsida (utom Sockerråttan som inte blev godkänd uppfödare förrän i år (någon måste verkligen uppdatera den där sidan)).

dyoxide
0

Aha, hade för mig att hon var registrerad men då hade jag fel Glad

#17 Tror du glömde Tacobelles :)

JoySurrender
2

Kanske hamnade vi lite OT nu :)

Kan meddela att Vladimir (den större av dem) moffar kyckling och pasta med lite olja på just nu, han äter som en mycket liten siamesfärgad häst.
Lille Valentino äter han med, men i lite blygsammare takt.

Sen blir det ägg och banan.

Glamråttan

Hallonblad
0

#18 Jag är inte säker på om hon fortfarande är registrerad uppfödare. Tror hennes uppfödning ligger på is för närvarande. Någon som vet med säkerhet kanske kan ge oss lite ljus i frågan? :)

Hur mår bebbarna, förresten? Äter och busar som de ska?

dyoxide
4

#18 Dom äter kyckling och pasta just nu, verkar lite mer framåt :)

JoySurrender
4

Jag kan meddela att på två dagar har Vladimir gått upp 15 g till 85 och Valentino lagt på sig 10 g till 60 :)

Så det blir nog råttor av dem också <3

Glamråttan

bankfack
7

Frågan är ju varför de är så små. Är det på grund av att hon inte matat dem lär ju det gå ordna, precis som du så bra gör, men de är ju rejält underutvecklade och lär varken psykiskt eller immunförsvarsmässigt ligga på topp.

De skulle ju också kunna vara så små för att de är sjuka, eller för att man avlat på en liten, skruttig hona (definitivt inte heller okej). Det visar sig nog, men det är hemskt mot djuren och hemskt oseriöst generellt att sälja så små ungar. De är inte redo att flytta.

Men de är också hemskt söta i vilket fall!

dyoxide
0

#23 Hoppas verkligen dom är friska! Såg inte mamman då hon låg under ett berg av ungar, så hon kan ha varit hur stor eller hur liten som helst nästan Obestämd Fick ett mail av en tjej som köpt råttor av samma person, hon har också samma problem. Och klart att dom är söta, dom är ju råttor!

Lurvas
1

#23 Vadå "liten skruttig hona", bara för att man är liten så behöver man väl inte varaskruttig!!

Det var alla mina små oskruttiga honor som reagerade på det uttrycket.Flört

Råttliv på Runnavägen

Hallonblad
0

#25 Jag tror mest bankfack menade på att man inte bör avla på en hona under 300g. :) Eller en individ som inte är på topp. Och särskilt inte en som är båda. Därav "liten och skruttig".

Men nu vet vi ju inte om så är fallet, och även om det är så det ligger till säger åter igen inte lagen något om hur stor råttan måste vara för att man ska få avla på den. Inte vad jag vet, i varje fall. Och Katoz är ju åter igen inte en reggad uppfödare, så hon måste ju inte följa SRS rekommendationer om hon inte vill. Det är ju faktiskt upp till köparen att ta reda på vad uppfödaren har för avelsetik om man nu bekymrar sig för den saken (vilket jag personligen anser att man bör göra).

:-)

Lurvas
2

#26 Det var ett skämt

Råttliv på Runnavägen

Anvariel
0

Åh vad härligt att höra att de lagt på sig under dagarna här! Underbart! Då tar det sig nog också till slut.

dyoxide
3

#28 Ja, dom är piggare och gladare nu och ligger inte bara och häckar i huset Glad igår fick dom komma ut och undersöka vardagsrumsbordet för första gången och det var ju jättekul tyckte dom, särskilt Vladimir!

Hallonblad
2

#29 Ibland känns det verkligen som att iFokus behöver lägga till en gillaknapp. :) Jag fick trycka på 'bra inlägg' istället. ;)

JoySurrender
4

De äter och klättrar och kommer självmant upp på handen och armen, så det verkar gå jättebra. Vikten ökar också.

Och de är så söta att man bara sitter och tittar på dem och ler….

Vi hoppas de blir riktiga praktråttor så att en eller båda kan bli pappor så småningom.

Glamråttan

Katoz
0

När Winter flyttade från mig ( han åkte här ifrån dagen innan han hämtades) så vägde han då över 100 gram. Jag har på mitt eget samvete gett ifrån mig en unge i bra hull och bra hälsa.

Katoz

dyoxide
0

#32 Winter mår jättebra och väger nu över 100g, måste ha varit stressen som påverkade honom. Han är hur frisk som helst vad jag sett förutom att han kanske vägde lite lite när vi vägde honom första dagen, men det är helt förståeligt efter den flytten. Han är jättesocial och mysig!

Katoz
0

Tycker ändå det är lite konstigt om han tappade såå mycket. Minstingen som är kvar här av 5 brorson väger 130 gram, dom andra ligger mellan 140-160 gram. Säker att vågen stämmer?

Katoz

dyoxide
1

#34 Kan vara att vågen är lite opålitlig, men den stämmer annars liksom. Kan ju vara så att den går några gram minus eftersom råttor, dom rör ju sig Flört Tror inte den visar mer fel än på några gram högst dock. Men nu har dom lagt på sig, är mest orolig för Valentino (AC/DC) som var rätt liten. Men det kan vara så att dom är lite små i sig helt enkelt också. Klagar verkligen inte på dig, har bara hört bra om dig som uppfödare och har bara bra saker att säga än så länge. Glad

Lurvas
0

Jag tror dom kan tappa otroligt fort under en flytt, särskilt om de åkte från uppfödaren en dag innan dom blev upphämtade. Det blir ju en ganska långdragen process för dom med mycket stress. Roligt att det går så bra med dom.Glad

Råttliv på Runnavägen

dyoxide
0

#36 Ja precis det jag tänkte också, om dom först åker därifrån och sen liksom en resa på mer än 7 timmar hem totalt Obestämd

wintermynta
4

Oavsett om dom hämtas en dag efter är det inte normalt med en viktnedgång på 30g!!! Då är det något seriöst fel.

Sen väger man som uppfödare alltid sina råttor innan dom åker och jag skulle inte släppa iväg bebisar under 90g om dom ska resa långt.
Självklart kan dom tappa vikt ca 10g men mer än så är inte normalt.
Är råttorna från en uppfödare som är reggad får denna med största sannolikhet en varning, om man väljer att anmäla.
Är dom från en uppfödare under provår  kan den få förlängd provårstid alt få avslag att bli reggad uppf (om det finns fler allvarliga regelbrott som kommer fram under årets gång)
Både reggad uppf och uppf under provår är skyldiga att följa srs rekommandationer och regler.
Skönt i alla fall att dom ökat på sig och är välmående.

Lycka till med dom små.

dyoxide
1

#38 Tror ingen av uppfödarna (Katoz och hennes syster så det är ju inte helt olika uppfödare om nån undrar vart dom kommer ifrån och varför vi köpte från olika uppfödare) är reggad alls eller under provår. Men Katoz skrev här i tråden att råttan från henne vägde över 100g, och då får jag helt enkelt ta henne på ordet, vinner ingenting på att sura på henne eller liknande Glad Tycker inte heller det låter helt klokt att tappa 30g men det kan som sagt vara lite svårt att få exakt vikt på köksvågen då det är svårt att få råttor, särskilt råttbebisar, att stå stilla Flört

Råttorna mår för övrigt mycket bättre nu och är väldigt förtjusta i gräddleverpastejen jag köpte åt dom! Lilla Valentino låg och mös innanför min tröja igår i säkert en halvtimme medans Vladimir gick på upptäcktsfärd i fönsterkarmen och soffan.

JoySurrender
1

Jag vill också säga att vi absolut inte har något att klaga på när det gäller uppfödarna och vår kontakt med dem. Vi blev bara oroliga när de vägde så lite hemma på vår våg.

Råttorna är ljuvliga och välhanterade, jag längtar hem till dem och våra andra sötnosar!

/mamma JoySurrender från Irland

Glamråttan

JoySurrender
1

Ja, alltså, jag är alltid mamma till dyoxide. Även när jag inte är på Irland.

Idag är våra småkillar nästan åtta veckor.

Vladimir har passerat 110 gram:

Glamråttan

JoySurrender
1

Och Valentino har sprängt 90-gramsvallen.

Glamråttan