Transportbur?
Jag ska ta hem 4 råtthonor om 1-2 veckor… råttorna är då 7-8 veckor gamla.
Dom kommer få åka buss i ungefär en halvtimme(med mej såklart!)
Vilken transportbur rekomenderas då? >.< vill gärna kunna använda den senare också ifall jag ska åka hem över något lov då råttorna är äldre också!(kommer bo i en lägenhet själv för jag börjar gymnasiet)
Vill gärna att transportburen finns på djurmagazinet eller ÖB, kanske på arken zoo eller djurkompaniet, då jag ska tll sundsvall på fredag!
så släng fram dom bästa tipsen!
det får gärna finnas "plats" för vattenflaska i transportburen också^^
Katt transport bur ska vara bra har jag hört
vi kör med en hamsterbur, funkar hur bra som helst! får plats med mat, vatten, ett litet hus, en hängmatta och nån liten leksak 
är det inte ganska stora mellanrum i gallret på kattburarna? D: tänkte mest eftersom råttorna är rätt så småa när jag hämtar dom >.<
hamsterbur? hur ser den ut? o_O
Jag har en kattransportbur med galler där djuret ska gå in. Där fäster jag både vattenskål och en liten skål med mat som man har till fågelburar :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#3 vart finns den att köpa? och hur stort mellanrum är det på gallret? :3
#2 En rätt normalstor hamsterbur, har nog ingen bild tyvärr, men den är jättepraktiskt på allt förutom en sak: den kan vara liite krånglig att bära, kattburar har ju ett handtag på vilket är väldigt praktiskt.
#4 tror min kommer ifrån en djuraffär, men de finns på öob med säkert. Det är nog en aning för stort för små bebisar, men det kanske går att sätta ett nät eller något på utsidan tills dom vuxit till sig? :)
Annars så var det ju en bra ide med en hamsterbur faktiskt!
#5 men funkar en sån normalstor hamstertransportbur för 4st 7-8veckors gamla råttflickor då? o.o tror jag vet vad du menar för bur, men är inte säker >.<
#6 jag har inget nät , tyvärr ,_,
#7 Alltså, jag tror inte att råttorna skulle smita ut ur en kattbur så länge man bara har lite koll :)
#8 haha nja, dom kanske inte precis "hoppar ut" när man bär runt på buren xD och i bussen lär jag ju sitta och kolla på dom :'3
men vi får se hur jag gör! ^^
#7 Jadå, den jag har har nån cm bara i galleravstånd, det måste ju vara tätt nog för hamstrar 
#10 tänkte mest ifall den är tillräckligt stor D:
#11 Jadå, jag hade fem små pojkar i den hela vägen till Göteborg en gång 
11# tänkte bara förtydliga att jag tror dyoxide menar en hamsterbur av originalstorlek. Alltså inte en "äkta" transportbur. :) Du kanske förstod det, förlåt i så fall, men det såg ut som du trodde det var någon hamster-transportbur ;) I så fall är den ju garanterat nog stor som transportbur då de tiltiga gnagartransportburarna man kan köpa på ex. Arken är betydligt mycket mindre :D
#13 haha jaha! trode faktiskt att det var nån sorts transportbur xD men jag har ju kvar min hamsterbur som jag hade till min hamster… men det blir nog jobbigt att bära den, särskilt på ett busstorg, sen på en buss och sen ungefär 300 meter från busshållsplatsen till min lägenhet >.<
Haha! Självklart menar jag hamsterbur! Hamster-transportbur hade ju varit väldigt litet för fyra råttor
förlåt om jag varit otydlig!
#15 haha ja, tänkte att det lät lite knasigt xD
Fick tips i djuraffären när jag köpte en katttansportbur (extrapris i Uppsala på grizzly zoo just då) att man kan klippa remsor av kartong och liksom trä genom gallret. Varannan över, varannan under, som en väv. Någon som förstår hur jag menar? När vi kikade på burar så fanns det också olika modeller på katt/smådjurstransportburar där vissa var bredare mellan gallren oc vissa mindre. Så man ska inte avfärda alla.
#17 förstår precis hur du menar! ^^
jag ska springa in på 3 djuraffärer i sundsvall på fredag eller lördag, om jag hinner, annars får jag kolla i den enda som finns i östersund!
så vi får se vad jag hittar för skoj :3
när jag skulle hämta mina, så hade jag en ''katt transport bur'' eller vad det heter, men så satte jag för en liten handduk för ''dörren'' eftersom dom var så små, och det funkade hur bra som helst :D
#19 åh, smart! :3
Ett litet ot tips är att ha med gurkbitar om det visar sig svårt att få plats med vattenflaska, förutsatt att du inte ska långt. När vi föedlyttat korta sträckor har de fått just gurka istället, massa vatten.