Kullar 2012
Vet inte om vi har en sådan här tråd för 2012. Samla alla kullplaner i en och samma tråd. Enklare för de som söker att kanske hitt och få kontakt med uppfödare.
Gärna skriva lite mer än namn, färg på råttorna. Typ vad som väntas, hur föräldrarna är, vikt, orsak till kullen. Dock givetvis inge krav alls.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag fick en kull 2 februari ;O den borde väl räknas med här då det var 2012 xD
Mamma: Odett som är mink (lite rostad) missmarked irish dumboörad slät.
Hon är väääldigt lugn i sinnet och stressar inte upp över något :) Hon är väldigt social och går lätt ihop med andra råttor. Hon är lätthanterad och har aldrig varit sjuk ^^ det var lite kort om henne
Pappan: Totoro Black eubk dumboörad slät
Han är också väldigt lugn och när jag träffade honom så hade han inga problem med nya människor och han ska vara väldigt chill enligt ägaren som är Maria Björk Arinbjarnardóttir. Han är stor och fin och är social :) Han markerar heller inte ^^
det blev 6 ungar och alla lever :P Det verkar bli 5 svarta ungar och en som är ljusare som jag tror kan vara beige ^^ Alla är dumboörade.
När ni läser om föräldrarna så förstår ni nog varför denna kullen kom till :) väldigt fina föräldrar som både jag och Maria ansåg var väldigt bra avelsmaterial ^^ Det ska bli ett fika-tema på namnen :)
//Forgetful
1# när är denna dessa bejbisar leveransklara ?
och var finns dem ?
Intresserad ju, letar ju efter en hanbejbis !
perfekt.
om dem inte bor för långt bort :S
Jag väntar en kull som väntas bli hooded eurbk ev irish. I champange o amber ev black o agouti. Syftet med kullen är att bygga upp en sund linje. Ungarna ska helst bli sällskaps djur då jag vill ha koll på linjen.
#3 : vilka är föräldrarna? var finns dom ? =)
Är det tänkt att detta ska bli en säljtråd eller ska den hållas fri från sådant och så får man pma de som har lagt upp sina planer istllet? Kan vara bra att veta :-)
Jag hoppas på en kull med bläsade, pannfläckar och variegated i black & mink. Rex, dubbelrex och släta, toppörade inom 2 veckor. Honan (Never let me go) är en otroligt mysig hona, ligger bra storlek bra ålder bakom (nära 3 år på släkt). I sommar finns planer på siameser (även svartögda) burmeser, russian blue. Dumbo och db i släta och rex. Jag är så lycklig över att jag fått möjligheten och får låna den här hanen. Äger själv hans farbror (Tintin) som vart 2 i oktober, en av dom absolut flocksmartaste hanar jag någonsin haft. Även hanens syster äger jag (love game) som smör i handen, frisk som en nötkärna. honorna som kommer paras med honom är mina tjeckiska skönheter (beris) storm och (beris) Roya lee. Super mysiga och kontaktsökande.
Katoz
Jag kommer senare i sommar att baka burmeser med min Lady Kanel-Ponny, wheaten burmes, och en kalasfin golden himalayanhane från England som finns hos en bekant.
Jag funderar på att para Darkstars Demonica, ag rex, med Shannaras Attero Dominatus (reservation för stavfel här!), ba var.
Demonica har en hyfsat ren stamtavla efter Darkstars gamla linjer i England, med sanslöst lätta födslar. Hon är dessutom snygg, men ingen kelråtta (alldeles för nyfiken på omvärlden).
Shannarashanen, Strössel som han kallas, är en stor, mysig potatis som leder min hanflock med bravur. Han är 1,5 år nu.
Hur går det med kull planerna?
Jag har flera honor jag skulle vilja ha vidare innan de blir för gamla. Ende kruxet är att de är i samma ålder och iom att jag hjälpt en annan uppfödare också med att hålla kull, så blir det många kull planer i år.
Försöker mosa ner det lite och lite osäker på vad som kommer bli av det jag vill ska bli.
Nästa parning kommer nog bli rätt snart. Vill verkligen få vidare min linje. Men honan jag behöll från den kullen parades med en hane som senare visade sig ha fatty eye. Totalt avelsförbud på avkommorna. Planerade para om men tiden rusade på och nu är hon för gammal.
Så förhoppningsvis kommer jag få låna in hennes bror. Har bara en hona som verkligen skulle matcha på både temperament som färg. Parningen måste ske innan 7 juli, sedan är honan för gammal. Hanen är 1,6 år nu. Väntat är blue, black och agouti.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Puttar upp denna dels för att många frågar efter råttungar och dels för att jag har en planerad.
Prinsessan på Ärten (siamese agouti point, dumbo, slät) kommer paras med Question (Russian blue, dumbo, velveeten) i höst/vinter. I kullen förväntas det komma siameser, russian blue och russian blue agouti. Velveeten och alla dumbo.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Väntar en parning i höst.
Början på ett väldigt långt projekt att bättra på roan generna och att få fram kelsjuka, friska råttor med jämt temperament. Detta är mellan mina två egna.
Caramell agouti ambk rex dumbobärare satinbärare, är en stor kelbjörn (780g) som helst ligger i famnen och bara myser, han har engelsk blod i sig samt är en av de keligaste råttorna jag haft och aldrig vart sjuk, inte ens lite snuvig. I hans linje finns det agouti och burmese. Som bebis var han en buse men som vuxen världens coolaste.
Asches of compassion roan dumbobärare slätpäls, en nyfiken men försiktig tös (260g nu men paras inte före 300g). Hon är lite av tänkaren i flocken, hon är flocksmart och lugnt med de andra. I henne finns roan samt burmese.
Det som väntar överlag är alltså roan, agouti samt burmese eubk/ambk ev någon self
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum