Inköpslista!
hejhej!
jag vill att någon/några skriver en HEL inköpslista med precis ALLT man behöver för sina råttor!
jag har redan en väldigt stor bur där 4 flickor ska bo.
Och jag har en tanke om vad jag ska köpa, eftersom jag är påläst.
Men jag vill ändå ha en inköpslista, IFALL jag skulle råka glömma bort något Q___Q
Typ vilket bottenmaterial är bäst och billigast i slutändan? c:
Hur många vattenflaskor och matskålar?
Som grund till basfodret tänker jag använda "axa grynblandning", och vad mer är gott och nyttigt att blanda ner i det? ^^
tänkte mest ifall någon har ett jättebra recept att dela med sig av 
Oh, juste!
hur stor bör transportburen vara? >.<
Jag har en vanlig kattbur i plast till mina 3 råttor. Funkar jättebra.
Puffat ris och knäcke bröd är både nyttigt och gott :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato?articles-1
Här har du ett sätt att mata på.
Läs artiklarna så får du många svar genom det.
Tyvärr orkar jag inte skriva en lista på allt just nu, någon anna kanske gör det :)
#2 en sån vanlig katt-transportbur som finns på typ.. ÖoB? ^^
#4 jag har läst massa artiklar men jag har inte hittat nån som var riktigt "aha!"
men jag ska ta en titt på den du länkade ^^
#5: Mitt tips är att du skaffar en katttransportbur med metallgaller. Vissa råttor kan gnaga sönder plastgallret rätt fort.
#6 jo, och så är det väl lättare att ha vattenflaska i dom också, ifall man ska åka en bit? >.<
Kan göra en liten lista på vad jag har i min bur just nu.. sen har jag ju massa mer i lager :P ska se om jag kommer på allt hehe
Kan tilllägga att jag har en Furret tower, men anväder bara den övre delen just nu till mina 3 killar. Den nedre delen är förvarings utrymme :P Förut hade dom hela när de va fler råttor..
- Bottenströ: Toa-lätt 55l (129kr zoo kompaniet Arninge)
- Fleece filtar som är klippta och sydda till hängmattor. har ca 3-5st i buren åt gången, även handdukar används till hängmattor. Ibland sydda rör mm
- Ett hörn hyllplan från flerplast
- Ett annat hyllplan, varierar från gammla kylskåpshyllor i galler eller brickor från ikea.
- Borris dörrmattor från Ikea som jag klippt ut olika former av så de passar alla hyllplan och korgar mm. Lätt att byta ut och tvätta när det blir smutsigt.
- Lite rör som hänger
- En kruka i plast som man brukar ha hängandes på balkongen :P Den hänger i taket på buren, mysig sovplats som e fylld med massa fleece filtar.
- En stege i trä.
- 1-2 vattenflaskor
- En torrfoderskål som är i metall och hänger på gallret.
- En gamal proterin burk som jag diskat ur och klippt bort botten på, mysigt krypin med filtar i. Hänger på gallret.
- En potta från ikea som står på botten, även en liten pall av nått slag i vit metall.
- En flätad fleece remsa som de kan gå på eller va de nu vill göra :P
- En hörn badrumms hylla. Sån man brukar ha shampoo å så i.
- En keramikskål som de får färskfoder i varje dag.
ja.. de va väl de som är i buren just nu.. sen har jag fler hyllplan, korgar, hängmattor, rör i plast och fleece, puffar mm som reserver och utbyte när det e dags för att tvätta..
Hoppas de hjälpte lite :)
#8 tack! jättemycket fiffiga ideer och sånt! ^^
Åsså en extra byrå eller garderob, eftersom råttmänniskor tenderar att samla på sig en massa bra råttsaker…
#10 HAHAH! nah, så mycket pengar kommer jag inte ha skulle jag tro xD