Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 924 ggr
strasstass
0

Allergi rex vs slät

Funderar lite kring allergi och hårlag. Är det ena mer allergent än det andra? Finns några undersökningar på det eller egna erfarenheter och upplevelser? Jag har fått för mig att rex skulle vara bättre för allergiker men det kan ju vara heeelt fel Tungan ute någon som vet?

hus-musen
0

Det är exakt samma sak, en rex är inte mer eller mindre allergen än en slät.

Qui dormit, non peccat

strasstass
0

Tack så mycket för snabbt och rakt svar! Glad

hus-musen
0

Lugnt det Glad

Det är urinämnena de allra flesta reagerar på, så det spelar inte någon roll vilket pälsslag råttan har. :) 
Kan vara olika oxå, jag tål hanar men inte honor och små ungar är rena allergibomber. Sambon tål inte hanar men honor funkar. ^^

Qui dormit, non peccat

strasstass
0

Okej! Jag har haft honor och tyckte det funkade bra, men nu är jag sugen på att skaffa hanar Glad men om man ska titta på allergi generellt så tycker jag det verkar som att de flesta är mer känsliga mot hanar?! Men det enda sättet är ju att prova, allt är ju så individuellt!

hus-musen
0

Jadu, så pass olika så man får prova sig fram. Känner många som inte tål honor :/

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

Som du redan fått på svar, det är ingen skillnad :P
Däremot så reagerar jag mer på min rexkille än brorsan som är slät, hehe. Men det har ju inte med pälsen att göra. Reagerar inte på honorna och då har jag 4 rex & 3 släta just nu :)

Jag fick min allergi (astma samt återkommande nässelutslag) i samband med min första kull början av 2011. Därefter har jag blivit överkänslig mot hanar. Honorna däremot tål jag hur bra som helst _(om inte någon ger mig ett rejält rispsår från klorna)

_Vilket är sjukt synd då jag insett att hanar passar min livsstil bättre men när jag inte tål dem får det bli att jag fortsätter med honor :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning