Akuta tips!
Jag har precis upptäckt att min underbara flicka, Kurre, har röd/bruna flytningar och jag skulle gissa på livmoderinflammation. Vetrinären är stängd så jag kan inte åka innan imorgon bitti. Finns det något man kan göra för att lindra eventuell smärta? Finns det något jag kan göra åt saken över huvud taget?
Det känns ju illa att bara sitta och vänta och inte göra något alls, samtidigt undrar jag om det finns något jag kan göra..?
Tacksam för svar.
//Ledsen råttmamma
kolla om hon ens har ont, man kan ju inte lindra något som inte finns.
kisar hon? är hon spänd i kroppen? skriker hon? gör hon saker utöver det vanliga? äter hon saker som inte ska ätas ( pica ) eller ligger hon ner bara? allt det kan vara tecken på smärta
#1 Hon beter sig precis som vanligt, men de brukar vara duktiga på att dölja smärta. Och jag tänkte att smärtan kanske kommer även fast den inte är där nu, eller gör en inflammation på råttor inte ont så som det kan göra på oss?
Råttor är ju rovdjur i grund och botten så hon lär inte visa mycket synligt förens hon gått för långt, därav måste du se om du kan se dom små tecknen.
har du tagit och tryckt försiktigt runt magen osv på henne? bara för att se att det gör ont eller ej.
kan ju vara bara början av en infektion och därav känns det inte mycket, sjukbur skulle nog vara bra med rätt mycket vatten etc
#3 Jag har tryckt lite och känt och inget tyder på smärta.
Måste det vara några speciella mått på den eller kan jag ta min städ/transportbur som är bredd:45, djup:30, höjd:55? Finns det något mer speciellt jag kan ge förutom mycket vatten? Typ järnberikad mat eller så?
Förlåt för alla frågor! Men jag är helt ny på livmoder området, det är första gången någon av mina råttor fått detta :/
mestadels tänkte jag en sjukbur för att det ska vara renare för henne och lättare för dig att hålla uppsikt, allt du behöver göra är att se till att mat och dryck finns. tror inte det behövs att du ger extra av nån mat, du vet ju inte ännu om det är livmodern. kan ju vara urinvägs infektion?
Sedan då du kommit till en veterinär så kan du göra mer specifika saker, om man har ont i magen kan man ju inte sätta plåster på tån om du förstår vad jag menar ;)
Ingen fara, jag har inte själv fått något sådant. Men jag vet en del som man kan tänka på, viktigast igentligen är att inte få panik det är då saker kan bli fel.
#5 Tack för alla tips! Jag har henne i en separat bur nu så att det blir lite renare för henne :)
Om det ändå vore så enkelt, bara sätta på ett litet plåster och sedan är allting klart! ;P
Tack ännu en gång, du har varit till stor hjälp! :)
Jag har en råtta hemma oxå som kissar blod.
Jag var hos veterinär och fick medicin för urinvägsinflamation. Men de var de inte för hon kissar fortfarande blod. Så jag fick åka in igen med henne där hon röngtades för att se om hennes livmoder var förstorad och inflamerad. Men alla organ såg bra ut. Och han kände inget fel på henne och hon ryckte inte eller pep. Så veterinären sa att mysocoplasma kan sätta sig i äggstockar osv där nere och de kan vara de viruset som gör att hon kissar blod. Jag hoppas han har rätt för han är den bästa i halland på råttor. Hon fick iaf en stor dos med Baytril och Vibranord i 2ggr om dagen i 14 dagar.
Var berädd på att ni oxå kanske får röngta henne och sånt. Min tilly fick lugnande innan röngten (som var lite små läskigt) Mitt kostade 1300kr. De roliga var att besöket före kostade 1000 ^^
Hoppas de bara är urinvägsinflamation hos din tjeja. Så de går lätta över. Testa ge henne lite extra leverpastej, de ger jag mina Tilly, lite extra järn. De tyckte veterinären var bra.
lycka till :)
#7 Oj wow, vilken resa!
Jag hoppas att det går bra och att det är någon helt ofarligt och lättbotat..jag hoppas även att det inte blir så dyrt! 2300 är ju mycket pengar men såklart värt vartenda öre om det räddar min lilla bebis!
Jag ska ge henne leverpastej, hon är verkligen barnsligt förtjust i Arbogapastejen så det ska nog slinka ner ganska enkelt! :)
Tack så jättemycket! Och tack för svaret!