Numrera ungarna?
Ja, jag undrar om man på något sätt kan numrera bebisarna i ordningen dom kommer ut från mamman? Min första tanke var att skriva nummer med penna på råttorna, men det kändes inge vidare bra… Sen tänkte jag att man kunde skriva nummer på tejp bitar och sen sätta fast tejpen på råttornas svansar. Det känns inte heller helt okej men jag bara undrar hur uppfödare gör. För jag skulle vilja veta vem som kom först och vem som kom sisst. Jag vet inte om det ens är möjligt så därför frågar jag frågan här :)
Du ska absolut inte skriva på dem! Det är farligt för dom.
Jag tror inte uppfödare bryr sig om i vilken ordning dom kommer.
Man ska låta råttmamman vara ifred när hon föder, man ska helst inte vara i närheten, annars kan hon bli stressad och bita ihjäl ungarna.
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Okej, tack för svaret! :) jag fick för mig att uppfödare skrev nummer på dom men som du säger så gillar dom nog inte att man kladdar med pennor på dom!

varför skulle det spela ngn roll i vilken ordning de föds ???
You can't spell Bitchy without Itchy
Vet inte… Andledningen till att jag frågade var bara att jag fick för mig att uppfödare brukar göra det… Men tydligen inte då.

nej, personligen så märker jag inte upp ungar (om det behövs) förän de är ca 2v gamla
You can't spell Bitchy without Itchy
Okej, undra varför jag fick för mig det… :/
Dont feed the trolls….?
Hundvalpar som är lika kan märkas med nagelack på en klo, men inte rått ungar. Honan ska inte störas under förlossningen
Okej, men är det verkligen så att man inte ens får vara närvarande under förlossningen? Jag menar man kan väl få sitta tyst och bara titta och njuta :)

Nja, beror ju helt på mamman om man kan vara i närheten eller inte. Oftast så boar de in sig för att de vill vara i fred, då ska man inte vara där och peta.
Spelar ingen som helst roll vilken ordning ungarna kommer ut heller och jag känner inga uppfödare som bryr sig om det heller.
Qui dormit, non peccat
Okej tack :)