Råttor iFokus

Råttor

Etikettsläktforskning
Läst 2311 ggr
Fridborg
3

Fridborgs matkull!

Inga namn är 100 bestämt än. Men jag tänkte att detta skulle få bli bebistråden. Här vill jag också ha lite råd då detta är min första kull! Mamma Anaconda är inte så förtjust i mig just nu, men när jag skulle på toa (brukar checka hur det går med dem) såg jag något underligt utanför boet. Det var dessvärre en död bebis som höll på att ruttna. Jag beslutade mig för att ta bort den och tog bort mamman och bebisen. När jag ändå var och rotade kollade jag färger och kön på dem, alla var roan (inte säker på husky eller striped, det får komma senare, det var bara en snabb snabb titt) Och nu är de 13 st. Med min halvdåliga kunskap så tror jag att det är 7 killar och 6 tjejer. Jag hoppas verkligen nu att jag inte förstört allt med att ta bort den döda bebisen, men jag kan inte tänka mig att det är nyttigt att ha ruttnande lik i buren. Snälla var lite snälla och förstående, detta är som sagt min första kull. Mamman är annars jättebra att ta hand om sina bebisar och skyddar dem med livet, så jag tror inte hon kommer tycka om dem mindre efter det här och efter traumat i och med transporten dagen innan hon födde hemma hos mig. Tyvärr har jag ingen bild mer än den döda bebisen att visa just nu, och det tror jag inte ni vill se, men ni som är intresserade av att följa hur det går för dem får gärna tassa! Inget säljsnack i tråden tack, en säljesannons kommer senare!

Lurvas
0

Åh vad spännande! Jag gör lika dant jag också, jag vågar inte störa alls under nästan hela första veckan, men man döör ju nästan av nyfikenhet innan man får ta sej en rejäl titt.

Grattis och lycka till!

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Fridborg
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Boet va "öppet" och mamman skulle få kvällsmaten, så jag lyckades fota mellan gallren och här ser man några roanisar! Hon blev märkbart stressad efter att jag tog bort den döde bebisen, så jag ska låta henne vara ifred tills imorgon nu när hon fått sin kvällsmat, men måste man ju ändå ge :P (Ifred tills imorgon menas att inte alls gå in i rummet. Vatten och mat får hon när jag vaknat).

Oshibwa
0

Tass:)

Charlott_
0

Tass :D

m0chicakez
0

tass :3

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

Ratzo
0

tass

I can't drown my demons, they know how to swim.

dyoxide
0

Tass!

sarakaka
0

tass ^^

wintermynta
2

Krasst sätt så dör dom som ska dö den första veckan. Du gjorde helt rätt som tog bort den döda bebisen eftersom mamman inte tagit reda på den. Bebisarna ser jättefina ut med söta mjölkmagar.

Fridborg
0

#9 Tack :) Hon blev rätt stressad av det, men det får gå liksom. Det kanske droppar av en till, något kändes fel med den, hade nästan dubbelt så stor mage som de andra, eller så var det bara en tjockis. Men annars, som du säger, har de väldigt fina mjölkmagar :) Är jätteglad att hon tar hand om de så väl trots flytt-traumat!

Hallonblad
0

Åh vilka fina småknytt du fått! :) Skönt att allt gått så bra, ändå.

Att en bebis är stor är inget att bekymra sig över. Det är när de är små jag börjar bita på naglarna.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

loular
0

Följde även förra tråden, och måste säga att jag tycker du agerade mänskligt både då och nu :) detta är en positiv sak! Hade gjort samma som du med den döda också. Ska bli kul att följa deras utveckling. :) Kram

ceccie
0

Du har inte gjort något fel, på något sätt. För varje kull som du kommer att föda upp , så kommer du att lära dig något nytt. Kul att få se roanbebbar från grunden. Och jag håller med nr 12

Fridborg
2

Nu kommer lite bilder! Mamman e mindre stressad nu och inte lika aggressiv så jag tog upp några och fotade en snabbis. Alla e husky och alla förutom två har "perfekta" bläsar. Vet inte om alla e svarta än, men de kommer vara svarta eller agouti.Här kommer en (kille tror jag) med annorlunda bläs :D

Fridborg
1

Kommer inte ihåg könen på några då alla ser likadana ut :P

Fridborg
1

Och en till bebis med S-bläs fast åt andra hållet :P

[morat]
0

Nämen sötnosar, hoppas det går väl för både bäbisar och mamma nu!
Lycka till! Glad

Iceland
0

tass!

http://isabellarun.weebly.com/

Fridborg
1

Nu kommer bildbomb med namn! Först ut är Böna. Flicka, black husky roan.

Fridborg
1

Bearnaise (Bea). Flicka, black husky roan

Fridborg
1

Bruschetta. Flicka, black husky roan

Fridborg
1

MozzarElla Flicka, black husky roan

dyoxide
0

Dom är ju alldeles bedårande!! Vill ju bara köpa allihopa, men vi har ju redan 9… Obestämd

Fridborg
1

Aioli Flicka, black husky roan. Hoppsan, den här bilden blev inte skarp :/

Fridborg
0

#23 Haha, känner igen problemet! :)

Fridborg
1

Carbonara Flicka, black husky roan

Fridborg
1

Chorizo Pojke, black husky roan

Fridborg
1

Bacon Pojke, black husky roan

Fridborg
2

Nudel Pojke, black husky roan

Fridborg
1

Canole Pojke, black husky roan

Fridborg
1

Kebabrulle Pojke, black husky roan

Piffelipuff
0

Tass

Denna kommentar har tagits bort.
Fridborg
1

RisOtto Pojke, black husky roan

DuBetMig
0

bacon.. ehe.. :') superfina hela bunten!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Fridborg
1

Ceasarsallad (Ceasar) Pojke, black husky roan

Fridborg
1

Janssons frestelse Pojke, black husky roan. Och jag trodde det bara var 13 st, men nu ser jag att det är 14. Hur sjutton räknade jag förut? Aja, det är 14 st iaf :)

dyoxide
0

#37 Vilket klockrent namn! Söt liten bebis också Kyss

Fridborg
0

#38 haha, tack! Jag älskar hans snedbläs, tycker om råttor med udda markeringar :)

Fridborg
0

Funderar på om inte Aioli är en striped? Vart går gränsen?

dyoxide
0

#39 Tycker han är alldeles underbar Glad

Elinisa
0

Vilka fina bäbisar! :-)

Är det Chorizo som var "tjockisen" ;-D?!

Fridborg
0

Här e mamma med bebisar :) Jag HAR räknat fel, det är 13 st, så jag måste dubbelfotat en i min förvirring igår. Säker på att det är en av killarna. Men vad tusan, inte lätt när alla ser likadana ut :P

Varghund88
0

#40. Faktum är att jag tycker i princip alla ser ut som striped… Jag är verkligen inte så insatt i vart gränsen för husky och striped går men de husky vi har hemma går färgen definitivt längre ner och har fått höra att striped ska gå ungefär halvvägs ner på sidan (som på den här bilden) medan husky ska ligga mycket närmare en ambk.

Vissa av ungarna ser ut att ha väldigt breda stripes men jag skulle nog ändå tolka de som striped faktiskt… >.>

Mamma ser ju striped ut hon också (fast lite svårt att se då jag ser henne ur lite "fel" vinkel för en rättvis bedömning på det XD) so it makes sense?

Fridborg
0

#44 ja jag tycker de e så himla breda så jag visste inte riktigt vart gränsen går. Jag får helt enkelt skriva rätt i säljannonsen sedan för att jag orkar inte sitta och pilla med varenda bild nu :P

Fridborg
0

#44 Alla striped jag sett har bara ca 2-3 cm på ryggen så det är därför jag blev lite konfunderad :P

Varghund88
0

#45. Jag vet ju inte heller egentligen vart gränsen går utan uttrycker mig bara från vad jag sett tidigare. De är ju inte riktigt standardiserade i sverige heller… Men i den engelska standarden så vill de ju att stripen ska vara ca 5 cm bred. XD

Fridborg
0

#47 Inte blev man klokare :P

[Glimmersråttor]
0

En bra tecknad husky roan har inget vitt på sidorna. Färgen ska täcka sidorna helt som på en ambk.

Är det ett mellanting skriver man antingen husky mismarked eller striped mismarked beroende på hur mycket/lite vitt det är på sidorna :)

Fridborg
0

#49 Tack! Äntligen blev det någon ordning på torpet. Då gissar jag på att Aioli och Mozzarella är striped mm och typ Risotto är mer husky mm. Eller det kanske bara e typ Risotto och Janssons som går för husky mm och resten striped mm om jag antar rätt? Svårt det blev xD

[Glimmersråttor]
1

Alla bebisar ser ut att ha vita lår på båda sidor så som mamman har.

Jag tycker att alla bebisar pga de vita låren är mer lik striped mm än husky mm, även om vissa av dem har mer färg på sidorna :)

Fridborg
0

#51 Tack! Då skriver jag rätt sen i säljtråden :)

[Glimmersråttor]
0

#52 Var så god! :)

Pétit
0

Jag vet inte varför,men jag är väldigt intresserad att få se den döda råttan. XD Måste vara knäpp. :P

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

Fridborg
0

#54 I såna fall är jag väl minst lika knäpp som fotar den. Kan visa den om ingen protesterar, postar bilden imorgon kväll om jag inte fått protester. (Protester kommer att respekteras).

Pétit
0

Hehe,ja.. XD Jag tycker det är grymt sorligt med döda djur men ända sitter jag och spannar efter döda djur när vi åker på motorvägen. Så intressant… Foten i munnen

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

Fridborg
0

Bara så att alla vet: Ungen är i tidigt stadie av förruttnelse. För känsliga ögon är det ingen vacker syn, för perversa ögon för mina så är det fashinerande.

[Emma--]
1

Det går ju att skriva en varning och låta bli att trycka så att bilden syns direkt i inlägget så att man måste trycka upp bilden för att se bra :) Ifall någon skulle råka leta sig in i tråden och se bilden och inte egentligen vill se :P

Pétit
1

Nu blir man beroende..  Guld i mun