vilket shampoo?
hej!
Vilket shampoo ska man använda när man badar råttorna?
måste det vara valp eller kattungsshampoo?
går det bra men mild lavendelluktanade hästshampoo som jag använder eller barnshampoo?
Vi använder barnschampoo, sånt parfymfritt extra milt :) funkar utmärkt. Och om råttan blir lite torr om svansen kan man smörja in den med lite olivolja har jag hört. Se bara upp så du inte får nåt schampoo i ansiktet eller svansen på råttan!
Vi brukar använda schampot som vi har till vår hund,alltså hundschampo. Fungerar utmärkt och dom får ens så god lukt! XD
Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 
Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina
De flesta milda schampoon funkar nog. Just nu använder jag ett show-schampoo för hundar, men som kan användas till både valpar och kattungar då det är väldigt milt, men parfymerat, så råttorna börjar lukta supergott! Det kostade ju en hel del också, men det är ju tänkt för hunden min, men han har inte så lång päls, så behövs ytterst lite ändå :)
Jag schamponerar inte mina råttor mer än om de verkligen luktar illa efter att exempelvid ha legat och sovit, eller brottats i toalådan…
Så annars är det au natural som gäller här hemma!
Om du har något milt hälsokostshampo hemma så skulle jag rekommendera det. På Ica i stan där jag bor har de börjat sälja Utrekrams shampo, någon björkserie. Det är ju egentligen ett känt hälsokostshampo. Hälsokosttvål funkar nog finfint det med. Men akta dig för barntvål, det är ofta faktiskt väldigt starkt.
Råttor har ju tydligen samma ph värde i huden som hundar, så ett milt hundschampo rekommenderar jag. Har det till våra små ligister.. Ibland gör jag ett skumbad med hundschampot i badkaret, massa varmt vatten osså en massa skum..speciellt pojkarna kan sitta där rätt så länge o "uggla", de älskar det. Smidigt o ta alla samtidigt, de är ändå 12 st.
tack för tipsen, jag hittade ett parfymfritt från apoteket, som funkade bra :)

Jag har inga råttor (stackars mig
) men marsvinen badas ibland, använder samma som #7 (Espree Silky Show), väldigt nöjd med det. :) Finns balsam också.
okej, vart köper man den? :)

allergi vänligt shampoo från apoteket, innan dess en alldeles för starkt luktande hundschampoo/balsam. använde det nåt varv men .. nej gick inte, dom luktade ' tant hund' om det ens kan finnas sådant!

#9 Där jag bodde innan fanns det både på DjurMagazinet och Arken, sett det i internetshoppar också.
okej :) tacl för tipset!