Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2233 ggr
deeremf
0

Fallhöjd?

Hej

Jag har försökt hitta vad den genomstnilltliga säkra falhöjden för en råtta är men hittade inget som adresserade detta på sajten.

Som ni vet älskar våra gullungar att klättra, de kan sitta under en tavla och bara stirra helt plötsligt hoppar de och de sitter på toppen, tavlan glider åt sidan och de tappar fästet och faller i golvet eller ner på vad som än står där.

Så därför undrar jag lite smått hur långt en råtta kan/kan kanske/ kan absolut inte falla.

Eftersom alla råttor är olika så kan man ju inte använda detta för att få en 100% rak målning, men mina flickor har ramlat ett par gånger utan skada från ganska friska höjder.

Tack för svar

Fjordell
1

Flera av mina har ramlat ned från ungefär 1.5 meters höjd utan att skada sig. Men jag tror inte alla klarar det, beror lite på deras koordinationsförmåga också. Finns säkert de råttor som kan falla från 2-3 meters höjd utan problem, med smidighet och lite tur.

:holmgreen:
0

Jag har en tjej som absolut ska ned på golvet. Hon tog sats och hoppade från i alla fall 1,5m.. Galen råtta!!

Lamina
0

Har för mig att det bara var någon vecka sen någon skrev om sin råtta som dog efter ett fall på 1½ meter.

Själv föll en av mina råttor en och en halv våning när hon försökte komma undan en annan råtta och hoppade över staketet vid trappen i övre hallen. Hon klarade sig mirakulöst nog utan skador.

Tror egentligen inte det finns något som heter säker fallhöjd. Landar råttan illa kan den skada sig rejält av ett fall på bara några decimeter. Så det bästa är att inte utsätta dom för risken att falla.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

dyoxide
0

#3 Min väns råtta Lawliet var det ja, R.I.P. Men han föll från reseburen och fick förmodligen den på/över sig Rynkar på näsan

Mina råttor är riktiga klumpedunser och ramlar ibland, t ex Russin hade lite bråttom in i buren och hoppade från min hand, missade och ramlade ner på golvet, dock tog en påse med lite råttgrejer emot fallet. Tror det beror helt på individen, hur långt den faller, vad som tar emot fallet, om dom får nåt över sig, hur smidig den är etc. Som #3 skriver kan en råtta göra sig illa av ett kort fall om den landar illa, men kan ju samtidigt ramla typ 2-3m och klara sig galant.

[MsHammer300]
0

Mina råttor hoppar som galningar efter tavlor som hänger på väggen, ca 1.5 meter över marken (de hoppar från buren) och de klarar sig bra men jag är fortfarande orolig för dem när de faller, en av dem föll från min arm och landade på rygg men hon klarade sig ortroligt bra ändå.

Som alla andra skriver kan det skillja sig från råtta till råtta, jag tror att underlaget där de landar också kan spela roll.