Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 637 ggr
Lakrits_99
0

Vilket foder?

Jo, vad använder ni för foder till era råttor? Finns det något bra och billigt som råttorna tycker om? Jag köper från djuraffären men det är ju så dyrt i slutändan.

loular
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som basfoder blandar jag eget! :)
Grunden till det är axa grynblandning (Så de får alla fyra sädeslag) sedan tillsätter jag nötter, fröer, russin, rispuffar, kväckebröd och liknande. Sparsamt med tilläggen dock, då de är feta/söta/bukfylla. Har aldrig alla tillägg på samma gång utan varierar så gott jag kan!

Utöver basfodret blir det färskmat i form av mycket grönt och protein :) Sparar lite på kalorierna då det finns endel i det basfoder jag använder. Självklart får de även snacks ibland i form av bananchips och liknande! :D

Allt ska självklart ges med måtta. Hoppas du fick svar på din fråga :)

ps. det fodret blir inte så dyrt i längden om man köper på storpack och extrapriser som kommer.

bankfack
0

Jag skulle inte tipsa om att stoppa i russin och torkade frukter, de gör ingenting gott. Däremot är Teratos artikel här på sidan om mat jättebra.

Jag tjatar också alltid om vikten av att de får i sig nog protein, så hundfoder av bra kvalité tycker jag att man måste komma ihåg i blandningen!