Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 820 ggr
Ratzo
0

Glue traps.. Hemskt!

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=zxSDEXgKehw

Vad tycker ni om det här? Jag tycker att det är hemskt och vidrigt att låta råttorna lida sådär.

(varning för hemska bilder)

I can't drown my demons, they know how to swim.

sarakaka
0

Åh nu gråter jag som ett litet barn. :'(

Lamina
4

Tycker det är helt sjukt att sådant får säljas, och att folk använder det! Som tur var så är det iaf inte tillåtet här i Sverige. Men tja, råttgift är ju inte mycket bättre det heller… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jinaum
0

Det känns skönt å veta att en sådan fälla aldrig kommer tillåtas i sverige.

För att en fälla skall vara laglig måste den antingen endast fånga in djuret utan skada.

Eller så skall fällan döda omedelbart utan lidande. Det skall  vara humant. 
Vilket denna fälla inte uppfyller över huvudtaget någonstans.

kingston&charlie
0

Vågar inte titta Gråter

Cederin
0

Jag tycker att det mest skrämmande är kommentarerna på filmen. Folk verkar inte ha någon respekt för 5 öre. :/

Medarbetare på Naglar och Hår

Charlott_
0

Nä fy sådant klarar jag inte av att se. Nu kommer jag ha ont i magen hela dagen. Man känner sig ju så himla hjälplös, vad har dom små liven gjort för ont lixom? :(

[Emma--]
0

Hemskt :/ tycker knappt råttgift ska vara tillåtet.

dyoxide
0

Vågar inte titta på videon, är alltför ömhjärtad Rynkar på näsan antar att det är en fälla med lim i som råttan sen fastnar i? Gråter usch, sånt borde inte vara tillåtet nånstans, fattar inte varför folk inte bara kan leva med råttor, dom är inte precis farliga….

deeremf
0

#3 Stämmer inte helt 100% en fälla som dödar bytet med en gång utan lidelse är också tillåten och jag måste lära mig att läsa allt innan jag kommenterar.

Jinaum
0

För de som inte vill se:
Glue trap är en fälla med ett extremt klibbigt och starkt lim.

Substansen påminner om tex det lim som är på tidningar för subskription. Det har en slags klibbig massa. Dock är detta mycket starkare och extremt svårt att få bort.

Kommer en mus eller råtta på denna kan de inte ta sig låss, de limmas fast och nästlar in sig ännu mer. Tanken med denna fälla är att de ska sitta där och antingen självdö eller att man slår ihjäl dem. Jag tror folk för det mesta låter dem självdö.

Denna process kan även inkludera att en så panik slagen gnagare väljer att bita sig loss. Alltså bita av sig en kroppsdel för att komma loss.

Denna fällan är lika effektiv som rävsaxen/klykan som börjads tidigt på 1900-talet. Det är en effektiv fälla men den är inte human. Dock är den fällan i princip liknande denna. Räven fastnar med sina tassar efter ett hopp mot vad den tror är en trädstam efter något gott. Pga klykorna fastnar den med tassarna och kommer inte loss förens någon väljer att göra något åt det. Oavsett tillstånd.

Samma princip som gluetrap.

Därav tror jag den aldrig kommer bli tillåten i Sverige. Råttgift ligger precis på gränsen. Blir den tillåten går de emot sina egna lagar som humana fällor vilket är rätt lugnande.

Zolah
1

#9 hon har ju skrivit det?

Jag tycker om fällan dom har i skåne? som reagerar med sensor om en råtta kommer i vattenrännorna, då blir dom stuckna med 'spjut' ovanför sig och dör på en gång. och vatten från regn( tror också det spolar vattem per automatik? ) sköljder sedan bort råttan. Vilket jag tycker är ett bra sätt , problemet med råttor är ju att dom för det mesta kan komma runt fällor då dom är smarta.

och angående råttgift, tycker det ska förbjudas helt. Råttorna förblöder ju långsamt inombords efter nån dag, just så att råttorna inte ska undvika råttgiftet om dom ser en annan råtta dö av den inom kort. Plus att många andra djur kan stryka med förutom skadedjuren. Det är lite som att sätta eld på ens rabatt för att få bort ogräset.

deeremf
0

#11 varför tror du jag la till,  och jag måste lära mig att läsa allt innan jag kommenterar. efter att ha kommenterat?

Byta typ av gift till ett som paralyserar känsla och nerver samt skadar hjärnan då?

Borde vara mer humant

Jinaum
0

Tycker inte heller råttgift i någon form är humant eller säkert framför allt. Jag menar, de flesta har antingen varit ungen eller sett ungen som varit nära att slicka i sig råttgift som liten. Så det är ju inte bara djur.

Har man rått eller mus problem finns en mycket enkel fälla som man kan göra själv för att sedan släppa ut dem i det fria.

Oavsett typ inkluderar alla en hink och en väg upp till hinkens kant.

Antingen så har man tex en flaska som sitter på en pinne som kan snurra fritt. Mitten inkletad i jordnötssmör. När musen eller råttan klättrar ut börjar flaskan rulla och de dimper ned i hinken.

En annan version är att man har tex pringels i botten och att botten har små borrade hål för att djuret kan känna lukten av det goa och vilja komma åt det.

Fungerar galant och skadar inte djuret. Så kan man släppa ut eller ta bort humant.

Zolah
0

Inte lättare att bara stryka kommentaren eller skriva det du lade till i Bold?

Men då måste det ju vara utan lukt osv som uppfattas som 'äckligt', sedan får det inte vara farligt för natur eller människor ( vilket råttgift är? men dom kanske tänker på växter :P ) . Sedan vet jag inte hur humant det är att göra så ett djur blir hjärnskadat och sedan dör? Gift är gift, vad jag vet finns det inget 'humant' sådant. Om man går till angrepp  mot hjärnan så borde väl teoretiskt bli att råttan kvävs, upplever obehags känslor etc och blir stressad.

13# sett massor med videos på youtube där dom demonstrerar sådana fällor, vilket jag tycker är bra. Sedan kan man också göra så att man sprider ut kattsand ( använd ) där råttor osv är. Då luktar det mycket rovdjur och man kan lyckas fördriva dem på så sätt. Vi hade musproblem i stugan, tog katten dit och lämnade en kissig kattlåda - sedan var dom inte där något mera ( dömmandes på spillningen )

deeremf
0

#14 humant är ju att de dör utan lidelse, är det paralyserat på så vis att känseln och allt stoppar upp så känner de ju inget och har man ett gift som är kraftigt nog att färdas i blodströmmen upp till hjärnan kan ju djuret (behöver ju nödvändigtvis inte vara råtta) dö direkt, men det är ju klart rent hypotetiskt, om ett sådant gift finns vet jag inte.

O2 fällor borde väl gå att bygga?

Samma stil som slaktgrejena till grisar där O2 nivået i luften sänks till ett sådant nivå där djuret i fråga bara somnar utan att kvävas eller känner något, så kan man flytta ut djuret i skogen eller liknande utan skada på varken djur eller ditt hem.

BeanLady
0

Ruskigt hemskt att se. :/

Hallonblad
0

Jag är ytterligare en av de personerna som inte vågar titta. Men det låter verkligen inte helt okej. Tycker som de flesta här inne att inte ens gift borde vara tillåtet (tänk bara på alla katter som stryker med varje år… ytterligare en anledning till att jag håller mina snuttor inne).

Har aldrig hört talas om glue traps förut, men låter helt vansinnigt… :/

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Lamina
0

I vissa (säkert många) länder har råttor och möss inga som helst rättigheter. Du får i princip göra vad du vill mot dom… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?