Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 549 ggr
Lemonface1
0

Misstänker ohyra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som rubriken säger. Det är minst 2 av 5 jag sett tydliga tecken för ohyra. Vet inte vart det kan komma ifrån eller aa misstänker från min nya råtta. Men på samma gång känns det konstigt att det uppkommit nu då hon vart hos mig rätt länge i separát bur med sin förra flock och jag träffade henne mycket hos hennes tidigare ägare (min pojkvän). Borde sett symptom redan då.

Men i väntan på att jag kan gå till vet (kan inte ringa förens på måndag då de har semesterstängt och vill inte gå någon annanstans då det hjälper mig fruktansvärt bra där och det blir billigt) så kan ni överösa mig med råd.
Jag undrar också om det smittar till människor eller andra djur
Kan de dö utav det?
Måste jag behandla alla råttor sen?
Hur länge kommer man behöva behandla? Måste man sanera?

( såna sår som är på bilden är nästan över hela kroppen de var den bästa bild jag kunde få)

Lemonface1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den andra har jag bara hittat ett sår på kroppen men sen kan man ana små små små sår på öronen

Zolah
0

http://rattor.ifokus.se/articles/4fdf470bd4ebea0ce00101cd-vsht-ohyra?articles-1

Varsegod :)

Och dom kan inte dö av det vad jag vet, kanske om det går till sina extremaste situation? och ja du bör behandla alla råttor.

Om det är skabb som jag misstänker, så är det för det mesta artspecifikt.

Sanering av buren beror på vad för medel du får av veterinären, om du får stronghold har du skydd mot ohyra upp till en månad vilket innebär då att du samtidigt på ett ungefär 'medicinerar' buren också. du kan ju passa på att tvätta tyger osv så det inte är kvar

Susanna_w
0

Ser ut som skabb. Isf smittar det inte till andra djur iaf inte till hund/katt eller dig.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_