Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 357 ggr
Aztrya
0

Fortsätta introduktionen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag lät jag alla 5 kvarvarande pojkar träffas. Det är mina 4 små bröder på ungefär 3-4 månader (Minns inte födelsedatum just nu) och min stora pojke Line på ungefär 6 månader.

Under introduktionen så blev Layton biten. Inte allvarligt, bara ett på ryggen. Det gick ju hål och blev till sår sådär, men… han har inte ont, och det var snabbt och lätt att rengöra.
Inga andra bråk, inga fler bett, och då träffades dom ändå i ungefär en kvart. Nu undrar jag ifall jag bör fortsätta introducera dom lite då och då tills dom ska flytta in i den nya buren som kommer om ett par veckor eller så, eller om jag borde försöka lösa det på något annat sätt så att Line slipper sitta själv längre.

Vad tycker ni?

Hallonblad
0

Det där ser inte bra ut någonstans. Det ser faktiskt riktigt illa ut. Har aldrig haft någon råtta som under introduktion gett ett så illa bett, trots att jag introducerat vuxna individer med varandra. :/ Detta är alltså små bebisar/tonåringar du introducerat och ändå gick det så långt… ouch.

Jag skulle säga att du behöver sakta ner introt, i princip börja om från början med doftprov mm. Absolut inte sätta ihop Line (om det var han som bet) med de andra. Kan sluta med ännu fler bett.

Lycka till!

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

dyoxide
0

Du kan ju låta dom träffas några gånger på neutral mark, typ köksbordet, så dom vänjer sig vid varandra och sen ha deras burar brevid varandra så dom har möjlighet att lukta och se varandra, men så att dom inte kan röra eller bita varandra (typ 15cm mellan minst), så gjorde vi när vi fick hem Hallonpaj, då vänjer dom sig vid lukten ju och vänjer sig vid att dom andra faktiskt är där.