Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 702 ggr
regskylt
0

OT råtta bitit barn

Då har Håkan bitit min 4åriga dotter i fingret.. Blodet rann som en pöl på golvet, och inget sa hon. Fick ur henne att Håkan bet henne. Sköljde av och ser ett rejält jack i fingret.

Ringde vårdcentralen direkt och givetvis så ska de "ringa upp" runt 16.00…! Och då hade jag ringt sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle ringa vårdcentralen så hon kansek ska få antibiotika. Så min fråga för er som kanske är lite kunniga: är det akut med sånt om en 4åring blir biten av en tamråtta som aldrig har varit utomhus?

(håkan har en kull på 8 dagar, därav bettet)

Charlott_
1

Råttor är inte så rena i munnen så det kan väl bli blodförgiftning beroende på hur stort och illa bettet var? :/

[Sara FE]
1

Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men när jag blev biten på ögonlocket häromdagen strök jag genast på lite handsprit. Det blev inte det minsta infekterat. Har ni någon slags desinficerande sprit hemma kunde det ju vara en idé att rengöra med, under tiden ni väntar på att vårdcentralen ska ringa. Nu är det visserligen ett par timmar sedan du skrev tråden, så det är kanske lite sent för sånt…

regskylt
0

#2 jo jag har handsprit hemma, ska fixa på en gång. Tack för tipset!

LillaGrå
0

Min grabb på nio år har blivit biten några gånger av vår lilla "kobra" här hemma, även jag. Såren har läkt utan infektion eller annat. Tror nog att du kan vara lugn, gör rent såren och håll det under uppsikt.

Linda

LindaBlue
0

Skulle spontant säga att det inte är någon fara. Barn brukar väl ha fått stelkrampsspruta, och så länge såret ser "rent" ut och inte sitter över någon led gör de nog inget.

JoySurrender
2

Håll rent med tvål och vatten, sätt plåster på, kontakta vårdcentral vid rodnad, ökad smärta eller svullnad. Har hon fått alla vaccinationer enligt programmet ska hon vara skyddad mot stelkramp. JoySurrender, läkare

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

regskylt
0

#6 tack :)