Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 1134 ggr
Ella
0

Min sida :D

kolla in min rått sida, kanske inte så jätte intresannt men ni kan väll kolla in i allafall :) där finns det fyra bra sidor med råttor ^^

http://spaderratz.weebly.com/

fiiiyah
2

Ser att du har uppfödning, och du är 14 år? Vill inte verka elak eller så, men jag vet hundra saker som jag gjorde fel/inte visste gällande råttor när jag var 14 år trots att jag ändå var ganska påläst.

Tänker bland annat på den där hanburen du har, den vita, som du skriver att 4 hanar kan vara i - jag har en sån själv i källarn och jag tror inte att den är laglig för mer än två råttor om ens det…

Jag säger inte att du är oerfaren eller dålig, det jag försöker säga är att du kanske ska fundera innan du börjar ta kullar. De få seriösa som avlar på råttor (eller djur över huvud taget…) idag lägger ner extremt mycket arbete för att slippa sjukdomar och oönskade beteenden osv och om man avlar med syftet att få fram söta och snälla råttor så tycker jag att man är lite fel ute.

Jag anser att man ska låta de med många års erfarenhet av djuren ägna sig åt avel så att vi får friskare djur.

Glad

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Crapsurraren
1

står ju dock på hemsidan att hon inte har någon uppfödning ännu :P

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

fiiiyah
0

nej men att hon känner sig redo att ta sin första kull. samt att hon, som det verkar, redan tagit en kull. (sen om det är inom eller utanför "uppfödningen" så är det väl det samma)

hus-musen
0

Böjd att hålla med, den vita buren skulle jag ha max 2 råttor i, och det under en kortare period som när man är på semester med råttorna eller på utställning. Om det är en vuxen hane som sitter längst upp så ser man hur stor den är.

Qui dormit, non peccat

DuBetMig
3

reagerade också på den lilla vita buren .. :/ 
skulle själv inte ens sätta in två råttor i den permanent..

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Ella
4

jag förstår att ni regarade på den vita buren, men jag har glömt att skriva att den inte längre är för hanar, utan bara för semester bur.

Jag har en annan mycket mycket större bur som är till hanar, och angående den vita buren så har jag kollat på bur räkning att den är tållåten för max fyra hanar :/ men jag änvänder den till bebis bur och semester bur, så bry er inte om vad som står jag skrev det där för unngefär ett år sedan :O

#1 jag kan min sak, jag vet att jag bara är 14 år men enligt mig ska inte ålden spela någon rolla alls utan det är hun påläst man är och hur man är som person till sina djur. Jag tog en kull som test för att se om jag klarade av det, och det var en enorm planering jag gorde, jag letade upp hanar och det första jag frågade var om dom hade någon sjukdom i generna osv. Jag valde Soya för hon har aldrig varit sjuk och hon har ett underbart temprament, Gary lånade jag från en seriös uppfödare som hade tagit kullar på honom och fått mycket fina resultat.

Jag är mycket stolt över mina råttungar, tycker att dom är super mysiga och är snälla och friska!

Jag har pluggat om råttor i snart 3 år, och läser fortfarande jätte mycket.

Här där jag bor kallas jag för råttkvinnan och många som har råttor här kommer och frågar mig om råd inför rått köp.

Som sagt detta är ingen uppfödning än, men senare kommer det bli det och jag är mycket nogran vad jag parar för råttor, skulle aldrig para en råtta som jag vet har någon stor sjukdom i bakgrunden. Jag väljer ut råttorna nogrant efter personlighet och temprament, skulle aldrig para en aggresiv råtta! så om ni inte tror på mig så gör inte det men jag kan min sak och jag tror på mig själv :)

fiiiyah
4

Självklart menade jag inte att du är "sämre" för att du är så ung, utan att man lär sig mycket mer (enligt min mening) utav erfarenhet än att läsa sig till något. 

Men jag kan säga såhär, när jag kollade på din sida så tyckte jag att det kändes lite oseriöst, bland annat med tanke på buren där, plus att det står på din sida på rif vad dina råttor är för raser. Men är det skrivet för längesedan så är det ju inte så konstigt att jag fick fel intryck :) Och jag trodde din sida var ny med tanke på att jag länkade till weebly häromdan och tipsade om den sidan. :)

Grejen är att jag börjar bli lite trött på att det är så många som börjat ta kullar hur som helst (inte bara råttor) utan att tänka efter före. Och jag trodde du var likadan, men nu vet jag ju att så är inte fallet :)

Melissa V
0

fin sida du har Glad
Enda jag anmärkte på (som inte redan nämnt) är smilysarna, dom borde du kanske ta bort för det kan se lite oseriöst ut om man har dessa
Men annars bra jobbat

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Ella
0

#7 jag håller med dig tiill vis del, det finns så himla många som bara parar för parandes skull, men jag planerade den här kullen i 7 månader så den var väl planerad ^^

#8 haha ja kanske det, är bara så himla van att skriva smilysar xP

Melissa V
0

#9 hehe visst är det Skrattande man vill ju ge uttryck för det man skriver men vid hemsidor och div så ska man låta bli, man får formulera sig istället lite mer noggrant Glad

[Ratass]
0

nu tänker jag lägga mig i här, angående den vita buren, om du nu itne använder den längre så ta bort den från sidan? Den ger ju ut fel signaler som att det är ok att ha den. För mig så är den ett stort NEJ att ha råttor i. Kan funka till små bebisar, fine, men itne vuxna djur.

Enligt burräknaren så kan man bara ha TVÅ råttor i den och det ska vara enligt rekomendation, men nästan alla här vet ju att man gärna plussar på mer på ytan för att man ska tycka att det är ok med utrymme åt sina små.

60 dm3 (Rekommenderas) = 2 råttor

40 dm3 = 3 råttor

30 dm3 = fyra råttor

Att den enligt L80 kan innehålla 3 råttor, då är det bara kvadratdm utmätt, inte hela volymen av buren. Den har alltså inte mätt höjden av buren.

Ella
0

#9 ja du har rätt, jag håller på med en renovering på hemsidan just nu, det kommer bli en liten ändring på allt nu ^^

Ella
0

Nu har jag gjort lite förändringar på sida, kolla in och komentera sen här om vad ni tykte :D

Melissa V
1

Ser ju jättebra ut. Kul att se alla burar också :)

Ella
0

#14 ja, men det saknas en bur till xD fast det är bara en transport bur ^^

Melissa V
0

ahaa hehe men bara ta lite pö om pö och uppdatera ju, blir ju bättre när man gör så än bara slänger in allt på en gång
Stor eloge att du tar in allt alla skrev och skriver och de, inte många som gör de Glad

Ella
1

haha tack, i början slängde jag mest in allt men nu tog jag mig i kragen och fixade till allt igen ^^ Tack så mycket :P

Melissa V
0

haha okej, men vart jättebra :) hoppas de kommer gå lika bra med planerna också för dig :)

wintermynta
1

Vilken lätt sida att navigera runt på.

Malin653
0

Mycket fin sida och lätt att hitta på :)
Ursöta rått bebisar!!

:holmgreen:
0

Kan säga att jag har en råtta från kullen. Hon är/har alltid varit frisk, snäll, flocksmart och färgen är riktigt bra. Om nu ts har läst mycket om avel osv ser jag ingen anledning att inte starta uppfödning. Som tidigare sagt är erfarenhet ofta värd mer och hur får man erfarenhet utan att börja någonstans..?? :-) Fin sidan blev också! :-)

Ella
0

Tack alla! så kul att ni tycker om sidan när jag ändrade på den xD tycker att den vart mycket bättre nu, och jag hoppas att i framtiden kunna få in lite fler råttisar där speciellt hanar :P