Trasig svans
Såhär är det att jag har en råtta som fått svansen avbiten av en annan råtta så att skelletet är blottat.
Va till vetrinären igår så de kunde undersöka den. Va där i två timmar, fick knapphändig hjälp och hela kalaset gick på 1700 kr..
Det jag fick var baytril och smärtstillande (metacam) och att jag skulle låta såret vara öppet..
De sa att jag skulle behöva operera ganska snarast och att det skulle gå på 2500-3000 kr. Då tänkte jag inte en chans. Men tur nog ringde min pappa en bekant som är vetrinär och rådfråga. Och hon kunde hjälpa oss med svans under 1000 lappen.
Men det jag undrar är: Är risken stor att råttan kan få lunginflammation även fast jag inte medicinerar mot myco? Har läst att det är lätt att risken finns när man ger antibiotika mot det.
Vill ju inte göra det värre än vad det är, men vet att infektions risken är stor i och med att det är ett öppet "sår".
Det kostar pengar att operera djur och det måste man vara beredd på.
#1 Nu var ju inte det frågan, eller hur? Hittar hon någon som kan göra det billigare så är det väl bara bra?
Tycker det är lite fel av dig att säga sådär då TS redan lagt ut 1700 kronor på behandling och koll av svansen.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Precis samma sak hände min Ztikkan 2007 (hon är avliden nu) och vi for till veterinär dagen efter. De hade bara jourtid och vi kom inte in så vi åkte in dagen efter igen. Det veterinären gjorde var att titta på svansen som vid de läge hade torkat och såg fint ut med skelettbiten där, var att ta fram en tång och klippa av biten.
Allt läkte fint och Ztikkan reagerade inte ens på när biten klipptes bort. Det skedde när hon var vaken och så.
Ville bara berätta min historia, inte som något direkt råd eller så. Vet inte om det var det bästa att göra, men det gick bra.
#2, nej det var inte frågan. Var frågan att kommentera mitt inlägg? Du hade ju inte heller något svar till TS.
Jag menar bara att billigare inte behöver vara bäst, men visst kan det också vara så.

Det man vanligtvis gör hos vetten är att man bedövar och klipper av den. Går fort och lättsamt. Man kan låta den vara om det är bara lite, då brukar tippen ramla av.
Att betala 3000 kr låter som rena rånet, helt galet!
Det är inte lättare för råttorna att få lunginflammation när du medicinerar, däremot så skulle jag inte medicinera om det inte finns behov för det. Det är bättre att ge lite smärtstillande och skölja svansen med koksaltlösning och sedan se till att råttan alltid har rent underlag utan saker som kan fastna i skadan.
Qui dormit, non peccat
Jag är mkt medveten om att det kostar att ha djur med vetrinär vård. Men 3000 tusen för att söva och operera bort en liten bit av svansen går jag inte med på. Och den jag är bekant med är en riktigt bra vetrinär. Och vad jag vet så kan hon sin sak.
Usch! När jag fick råttan ( den är inte min egentligen utan min pojkväns) så trodde jag absolut inte det var så farligt då han hade beskrivit det så milt. Men när jag fick av hans "omplåstring" satt jag som i chock. Aldrig sätt ngt liknande. Men åkte och köpte bloddstopps vadd för att lugna ner blödningen, det blöde ngt extremt. Åkte in dagen efter. Men stod i val och kval om jag skulle avliva henne eftersom jag inte ville lägga ut 3000 på en operation taskigt och låta henne lida liksom. Men sen så hade vi ju turen med oss då att vår bekant höll på med smådjur. Fick mer hjälp av henne via telefon än de hos vetrinären .
Ja det trodde jag med att de skull bedöva eller ge lite lugnande eller dylikt och knippsa svansen. Men nej operation för 3000!
Förstår hur du tänker. Men hon ville ge för infektions risken.
Okey bra :) och hoppas råttisen blir bra i svansen och allt.
Nej men usch stackare :( fick en chock själv när jag såg bilden :O
Men har ni fixat det nu eller vad? :S Såg jätte creepy ut.
Men jag tycker oxå att det är värsta rånet med 3000 för det så det är ju tur att ni har en som kan ta billigare iaf :) Hoppas det går bra för er :)
// Stephanie och hårbollarna 
Ne svansen har börjat ruttna lite och det har sluta blöda. Men vetrinären ville ha såret öppet. Så hon är i en egen bur och har en handuk som bottenmaterial som jag måste bytta ngr ggr om dagen.
Men på onsdag ska den andra vetrinären kolla på henne så hon får antibiotika och smärtstillande så länge så hon har inte ont :)
Tack så mycket! :D det hoppas jag med ^^
Exakt sådär såg min förra råttas svans ut efter en olycka. Benbiten kommer lossna efter ett tag, sen växer det ihop och blir en liten knas-svans. Min råtta kom aldrig till vetten och var aldrig dålig heller. Jag var inte så gammal när vi hade första råttorna och fick rådet av min mammas jobbarkompis att bara låta det vara, att den skulle lossna av sig själv, and so it did! :)
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Usch vad hemskt!! Ser jätteläskigt ut… vad händr med den andra råttan?
Mjo en liten del av svansen har lossnat men inte resten så troligen kommer vetrinären knippsa av resten. vi får se på onsdag helt enkelt :) huvudsaken är att hon blir bra. Visst är hon pigg och så men hon kan pipa till ibland när hon kommer åt svansen. Samma dag som jag fick henne hade hon förlorat lite blod också så då var hon helt sänkt och somna till hela tiden.
Ja de varinte så himla mysigt faktiskt :( Hon hade jätte ont också så fort hon rörde sig pep nästan skrek :/
Den andra råttan är kvar hos min pojkvän med en ny liten sak. Den har ytliga sår på sin svans. Så de räcker med tvättning och att han håller koll på det.
Men dessa två verkar inte riktigt älska varandra. Så därför fick jag ta hand om henne och sen så är väl jag lite mer blödig när det gäller djur.
#12 är den andra råttan tillsammans med en råttbebis alltså? Inte för att vara sån, men när en råtta har bitit en annan råtta så allvarligt så skulle jag absolut inte våga ha den med flera. Och speciellt inte om den redan har gett den andra ytliga sår, eller var det hon som har bitit denna råttan som själv har ytliga sår? förstår inte riktigt hur du menar.
Hoppas det går bra med denna råttan nu i alla fall
#13 Nej den råttan jag har hemma hos mig är den som triggat till bråk. Mendans den andra har inte gjort något förutom lacka de gånger den tröttnat. Så den är absolut inte boven i dramat. Men jag sa de också att han ska hålla koll på den så att den är snäll. Och de verkar ju inte som om det är några problem. Tack så mycket! Hoppas de blev mer förståerligt nu :)
#14 Okej då förstår jag. Hade liksom varit lite jobbigt om det hände igen :P
Det ser verkligen otäckt ut. Lycka till hos veterinären, stå på dig att du vill att hon ska ha lokalbedövning bara :)
Vet inte om ni vill veta nu hur det blev med råttan men hon lever och hon tappade ben biten så nu är den fin igen :)
Tack för eran hjälp :)

Skönt det :)
Qui dormit, non peccat