Behöver hjälp
Jag behöver råd av någon som är bra på råttbeteenden och som kan hjälpa mig ta ett beslut.
Det här kommer bli ett jättelångt inlägg då jag inte vet hur jag ska kunna sammanfatta hennes beteende på ett enkelt sätt, men jag hoppas verkligen att någon kan ta sig igenom det ändå…
Jag har tidigare skrivit om en av mina råttor som är problematisk. Hon börjar närma sig ett år nu (tror hon är född i oktober eller november, minns inte exakt) och det är inga större framsteg hon gjort beteendemässigt.
Eller rättare sagt, ibland kan hon vara hur go och fin som helst och sedan blir hon sitt "vanliga" jag igen.
Det här beteenden innefattar att hon sparkar mot de andra råttorna, hon går ofta som på tårna och ingen får närma sig. Hon brukade nypa i de andra, vilket lättat lite. Försöker vända på de andra råttorna, ingen får rida henne vid löp och hon kan rycka i de andra.
Hon har även blivit mysigare mot mig och pojkvännen men hon reagerar väldigt dåligt på nya råttor.
Är nervös och stressar lätt upp sig.
Kan burra sig, frusta, piska med svansen. Förra gången lyckades vi introducera henne med två småttingar till slut.
Just nu är vi mitt uppe i en introduktion där hon vissa dagar hanterar det galant, andra dagar inte alls.
Jag hänger inte heller med i hennes plötsliga "humörsvängningar".
Som det är nu har vi de råttor som fungerar bra ihop i en burhalva och så bor Coulomb, som den här tösen heter, med en till surtant.
Surtanten i fråga har introducerats till sammanlagt tre nykomlingar och reagerat dåligt vid intron men släppt det till slut och det har fortsättningsvis fungerat fint.
Och vad vi har uppmärksammat är nu att flocken som bildats är mycket mer stabil utan dessa två (möjligtvis att surtanten kan vara med utan större problem senare, då hon mest uppvisat negativt beteende vid introduktioner men inte annars).
När det gäller Coulomb så märks det att hon tycker om andra råttor, men verkar inte ha flockbeteende om så hennes liv hängde på det.
Jag tror inte hon skulle klara av att leva ensam och jag vet inte om hon skulle hantera en omplacering heller (de jag rådfrågat tidigare var osäkra på det) och jag vill verkligen inte låta henne somna in då jag tycker om henne.
Samtidigt vet jag inte om resten av flocken ska få lida på grund av hennes beteende…

Det är ju inte schysst att de andra råttorna ska lida för att hon är knepig, det blir ingen harmoni i flocken då. Kan surisen funka bättre med bebbar i en egen flock? Eller kan surisen leva med tanten om de funkar bra ihop?
Alla råttor klarar inte flockliv tyvärr.
Qui dormit, non peccat
Jag vet inte. Jag har inte funderat över bebisar i en egen flock, då hon varit så knepig. Jag har alltid tänkt att hon behövt någon som visat lite vart skåpet ska stå men det verkar ju inte ha gjort någon nytta…
Jag har som sagt funderat på om de två kan bo tillsammans. Dock har jag märkt att Coulomb är ganska jobbig mot tanten också, så hon verkar fortfarande ha kvar samma beteende trots att de är två :/