Njur-problem
Jag var hos veterinären i fredags för att Tilly började att kissa blod. Så misstänkte dem att de var urinvägsinflamation. Men de kunde vara någon njur sjukdom sa dem med. Men vi skulle pröva med Baytril i 7 dagar utifall de var urinvägsinflamation.
Veterinären ringde upp mig och kollade hur de hade gått och jag tyckte att de hade gått bra. Tills idag då jag såg blod i kisset igen. Så de är bara å ringa och boka veterinärs tid igen.
Men de jag vill fråga OM de är njur sjukdom vad händer då? Så jag är lite berädd på vad dem kan säga. Tilly är ca 1år 2månader. Dem sa att gamlingar kan få njurproblem. Hon är pigg och mat glad och allt annat som vanligt
Ingen som vet något vad veterinären gör om de är någon njursjukdom??

I regel så avlivar, finns inte mycket man kan göra om njurarna är dåliga på råttor. Sen beror det såklart på varför de är dåliga.
Men 7 dagar är för kort för urinvägsinfektion, du behöver köra på iaf 10-14 dagar. Annars får du inte bort allt utan det kommer tillbaka.
Qui dormit, non peccat
Eftersom hon är pigg och matglad bör man testa att antingen ge en längre antibiotikakur med Baytril t.ex. 14 dagar. Kanske behövs det en starkare dos med Baytril än den hon har fått?
Ett annat alternativ är att byta antibiotika och testa Bactrim som är bra vid urinvägsinfektioner.
Om det är en njursjukdom och råttan blir riktigt dålig/sjuk och magen svullnar upp pga vätska i buken + smärta, då finns det tyvärr inte mycket att göra.
Så länge hon är pigg och matglad finns det hopp om att medicin kan göra henne frisk och att det är en urinvägsinfektion som hon har.

Njurproblem brukar man rent generellt (alltså nu pratar vi alla slags djur) hantera genom förändring i kosten. Det finns "njurvänlig" kost. MEN är njurarna helt paja så är det säkert inget alternativt. Men jag skulle nog också som de andra sagt, prova längre med antibiotika.
Hon verkar inte svullen och ont verkar hon inte ha heller. För jag har klämt på henne massor och hon piper inte men sprattlar men de har hon gjort sen jag fick henne samma med syrran. Vi får se vad veterinären säger, hon skulle ringa upp mig när hon började sitt skift. Hoppas man kan få pröva med en längre antibiotika kur innan man låter henne somna in. För jag såg i morse när jag fick henne å kissa att de var en massa blod klumpar, men jag tycker de är mindre blod än innan men nu är de klumpar istället. Har ni tips på njurvänlig mat? Jag kanske matar dem fel. För två av dem har blivit tjocka.

Blodklumpar.. du de är inte livmoderinflammation då? Isåfall är det akut, medicin omgående! Har du nått mer hemma?
Qui dormit, non peccat
Jag ger henne fortfarande baytrilen har nog 2 ggr kvar att ge. Jag hoppas jag får tid hos veterinär i morgon. Väntar på hennes samtal, hon jobbar till 22 så hon ska ringa när hon fick en lucka.
Dem försökte få henne att kissa när jag var där men de var lite svårt men de kom lite, dock på bordet. Så hon tog de och kollade de i labbet. Hon sa att de fanns odlingar (tror jag att hon sa, gu jag mins inte ordet.)
Finns de mer hjälp för livmorderinflamation? Gu jag vill verkligen inte avliva henne för hon är pigg annars. Inget tecken alls på att hon är hängig, alltid först vid buren när jag kommer. För dem brukar väll visa ganska fort att dem inte mår bra.

Nee tvärtom, en råtta visar aldrig att den är sjuk eftersom det är livsfarligt för den att vara sjuk i det vilda. Råttor är bytesdjur oxå.
Ofta ser man inte att en råtta är sjuk förrän den mår riktigt dåligt.
Qui dormit, non peccat
Nu har jag snackat med veterinären och hon misstänkte oxå livmodern, hon hade snackat med den veterinären som jag brukar ha, som är kunnig på råttor. Så Tilly ska in på röntgen, så dem kan kolla om livmodern blivit förstorad och om den är de ska hon få två starka antibiotikor, frågade dock inte vilka.
Detta kommer bli sjuuukt dyrt. Bara röntgen kostar 900 sen återbesöks avgift på 400kr sen blir de medicin. GAH dyr månad la nyss ut 1000kr på förra besöket. Tur att man har ett djur-sparkonto ^^