Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 427 ggr
Falurven
1

Dominansproblem?

En av mina hanar (född mars-11) ger sig på min äldsta hane (född maj-10).
Han jagar runt skrutten, burrar upp sig och går i sidled mot honom. Har även hört hur han brottar ned honom tills han skriker och försöker fly. Brukar då ingripa och låta min skrutt sitta med mig ett tag och vila från sin marodör.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, har inte haft liknande problem tidigare. Hanen i fråga ger sig inte på den tredje flockmedlemmen i alla fall (född november-11).

Tänkte att lite mer erfarna råttmänniskor kan ha svar på mina gåtor och förhoppningsvis ett svar på vad jag borde göra. Såhär kan jag inte ha det i alla fall, är rädd om min skrutt!

Mvh Nathalie

hus-musen
1

Var den gamle ranghögst? Kan vara så att den gamla håller på och förlorar slaget om vem som ska leda flocken, då kan det bli liv innan den gamle gett sig. Oftast går det smärtfritt över till nya ledare, men inte alltid. Kan även vara ren mobbing från den yngres sida eftersom han vet att den andra är gammal.

Är det rangtjaffs så måste de få reda ut saken, så länge det inte blir sår och skador. Det brukar ge med sig rätt fort. Mobbing så flytta mobbaren eller den gamle ur flocken, brukar vara svårt att lösa.

Qui dormit, non peccat

Falurven
1

#1: Den gamle har alltid varit ranglåg, men jag är inte säker på hur det har varit med den nuvarande flocken.

Såhär långt har den funkat harmoniskt. Mobbaren (får han heta nu) har kivats med gamligen till och från nu på slutet dock, men inatt var det värst.

Han fick sitta i en egen bur under natten för att jag skulle få någon sömn överhuvudtaget. Just nu är det lugnt i buren i alla fall, gamlingen och yngste kommer bra överens och sover med varandra i skrivande stund.

Mvh Nathalie

Falurven
0

Jäklar alltså. Idag när grabbarna sprang löst så hörde jag hur dom rök ihop. Sprang och kollade och såg blod på golvet. Min kära gamling har ett fult sår i bakdelen :'(

Fan det ser säkert värre ut än vad det är, men nu känner jag att jag inte har något annat väl än att ta bort mobbaren. Får ringa veterinären imorgon..

Mvh Nathalie

hus-musen
0

Det är alltså samma mobbare som attackerar? Den andra funkar det bra med?
Jag hade inte accepterat en råtta som tuggar på sina burkompisar, en sån kan man aldrig lita på..

Qui dormit, non peccat

Aztrya
0

3: Det kan ju vara att just dom två inte går ihop. Jag har varit med om det innan, en hur snäll som helst gamling som blev påhoppad av en yngre dominant. Sen funkade dom helfint med andra råttor dock.

Kanske du kan försöka ompacera mobbaren?

Falurven
0

Ja det här alltid samma som ger sig på honom så mobbaren får sitta själv nu.

Nä det är det jag inte kan göra heller, gamlingen sätter sig inte emot honom ens :/

Mvh Nathalie

Falurven
0

Glömde bort att uppdatera den 25:e. Lät mobbaren springa löst med lillkillen en stund för att få lite råttsällskap, men han gav sig på honom också nu. Blir nog en liten ensamråtta av den här killen nu :/

Mvh Nathalie

hus-musen
0

Är nog bäst det, så det inte händer en allvarlig  olycka Rynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

Falurven
0

Ja jag är glad att jag hann avbryta. Slutade med någon skråma på lillkillen.

Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om han hunnit göra något riktigt allvarligt :/

Mvh Nathalie

hus-musen
0

Nee förstår det, det är skitjobbigt när man inte kan få det att funka, men en del råttor är liksom inte som de borde vara :/ En frisk råtta skulle ju aldrig attackera en unge liksom.

Qui dormit, non peccat