Tvätta råtta
Behöver tvätt hjälp av er som brukar tvätta.
Min råtta luktar otroligt mycket urin och det är riktigt jobbigt när det luktar så starkt. Har försökt tvätta men är så rädd att göra illa henne och jag vet inte vad jag ska göra rent med. Jag försökte en gång och då klättrade hon upp på min arm och gömde sig bakom mitt huvud och vägrade släppa min tröja. Så jag vet inte hur jag ska göra. Hjälp?
Vissa gillar att bada och andra inte. Om lukten är så stark av urin är det ju bra att tvätta dem oavsett om de tycker att det är lite jobbigt, du ska ju trots allt kunna kela med råttan! Ett enkelt och snabbt sätt är att hålla råttan under kranen med lagom varmt vatten, ungefär 40 grader (de har högre kroppstemperatur än vi människor) och tvätta. Man kan tvätta med bara vatten eller med schampoo, då väljer man ett schampoo för råttor/smådjur eller för bebisar. De är mildast!
Okej tack jag ska försöka. Vart kan man köpa rått shampoo?
Använd en mild barntvål istället. Då slipper du lägga ut onödiga pengar på ett "djurschampo" :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag kanske kan fråga här och slippa göra en egen tråd. Min ena råtta har legat i piss och fått en fläck i hennes vita päls. Hon luktar inte men räcker det då att tvätta med endast vatten?
Kissfläckar brukar man kunna få bort med en våtservett :)
Då slipper man stressa upp råttan med ett vattendopp (om den nu ogillar det)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
40 grader?! nä vet du vad, det låter väldigt väldigt varmt.. Mina har alltid fått plaska i ljummet vatten, det har de verkat uppskatta och inte blev de sjuka heller.
#7 De har högre kroppstemperatur än oss, och vill därför ha något varmare vatten än oss. Hänvisar till en artikel som finns här på sidan:
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7164b6b9cb4622210753cf-att-tanka-pa-infor-en-utstallning
Läs under "Bada råttor".

Ja mina råttor ratar kallvatten, de vill duscha varmt precis som jag. Inga fjuniga 38 grader är inte! Men å andra sidan så springer de in och ut ur duschen som de vill, de är aldrig intvingade under vatten.
Qui dormit, non peccat
#9 Haha jag duschar själv bara i 38 grader om jag är väldigt frusen och det är vinter. Nu på sommaren duschar jag i mellan 20-30 grader beroende på hur varmt det är ute xD
#10 Jag också, tycker 38 är jättevarmt o.o

#10 nee fy vad kallt! Duschen ska vara varm ju, helst så man ser ut som en röd kräfta efteråt ^^
Qui dormit, non peccat
Duschar också i ljummet/kallt vatten! 

Men jag läste att de bara har ca 2-3 grader varmare kroppstemperatur så då borde de ju kunna vara i 24 gradigt vatten eftersom jag kan vara i 20 och mindre :P
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Jo men bara för att du kan så betyder det inte att det är det som råttorna vill ^^ Som sagt, mina vägrar kallvatten, och 20 grader finns det inte en chans att jag skulle kliva i. Fryser ju ihjäl då!
Qui dormit, non peccat
#14 Sant ;) Det kanske handlar om vad de är vana vid. Min mamma t.ex. är utlänsk och är van att bada i varmt vatten. Hon kan duscha riiiiktigt varmt! Medan min pappa är här ifrån och kan bada ute i havet ganska tidigt på året. Jag kan också bada i kallt :) Pappa kan knappt duscha i 42.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Jag håller råttan i handen, sköljer den under rinnande vatten från kranen i köket och använder kattricket för fettsvans; yes, diskmedel. masserar försiktigt och skönt och sköljer av med kranen ännu rinnande. Allt tar max två minuter och man har full koll på att inte råttan får vatten i öronen eller schampo/diskmedel i ansiktet. Sedan kommer det mysigaste :) Handduksmassagen och myset i knät <3
De festa råttor accepterar deta lättare än att stå ensam i ett kar med vatten. dåkommer paniken för vissa och de börjar hoppa och det leder många gånger till att badet blir ett stressmoment och en kamp med dålig minnesbild för råttan.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare