Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1730 ggr
Smullis
0

Bra och billigt spån

Vet någon vart man kan få tag på bra och billigt spån? Eftersom jag ska ha vääldigt mycket spån får det inte kosta allt för mycket!

Tack! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Zakaraa
0

Du kan prova STL strö
10liter för ca 49kr

Det är strimlad kartong, vissa tycker det är bra andra tycker det är dåligt. Jag står mitt emellan :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fiiiyah
0

Ska du ha spån på heeela golvytan i din jättebur? :D Om jag hade den buren skulle jag nog dela av den (bottenytan bara) kanske med en regel eller en stor stor kattlåda eller nåt, eller nån annan form av låda. du kommer ha mer spån än en häst annars xD inte för att du kommer behöva städa lika mkt som för en häst då men… haha.

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Lilith
2

Många, inklusive mig själv, använder sig istället av Borrismattor till burbotten. Blir billigare än spån :)

Smullis
0

#1 Ska kolla upp det! Tack! :D #2 Tja.. À :D Hmm, ja så kan man ju också göra. ;) Sant! Hur ofta kommer jag behöva städa egentligen? :O :D #3 Smart! Det blir säkert jättebra! :) Ska kolla upp det!!

Aztrya
0

Jag är en fan av Toa-lätt kattströ till mina råttor. Är inte spån, men funkar awesome. :)

Smullis
0

#5 Jaså! ;) Så det luktar inte så himla mycket mer än något annat strö? :0 :)

Zakaraa
0

Nackdelen med Toa-lätt är att det är så hårt packat så det kan skada tassarna. Därför rekomenderas det att endast ha det i toalådan

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7145a9b9cb46223905b48b-bottenstroer

Frosstis
1

#6 Jag tycker det inte luktar någonting, men om man tar det under näsan luktar det fräscht.

zickan
0

Toalette stinker vått äkligt papper. Ger en tung luft i rummet råttorna äri. Jag blir dålig själv av det. Yr illamående o nyser som tusan. Granngården har börjat dluta ta in hampa o lättströ. Det var annars billigt och toppen. Stl luktar,dammar. Men det finns olika märken av stl strö. Den jag började använda var super Kag rekommenderar borismattor o ha toaletter istället

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
0

Använde borismattor (& toalådor) förut men mattorna började stinka nästan direkt och fungerade inte alls bra för mig, vissa av råttorna tuggade även sönder mattorna. För att de skulle fungera skulle jag varit tvungen att byta i stort sett varannan dag

Aztrya
0

#9: Jag har som sagt Toa-Lätt till båda mina burar, och varken jag eller mina vänner har problem med doft :/
Och då har jag ändå 5 pojkar i den ena buren. Du kanske är känslig för just detta ströet?

Frosstis
1

#11 Det är många som känner olika. Exempel du och jag känner ingen lukt, medan andra känner lukten jättemycket och tycker det stinker. Det får man själv avgöra. :)

Smullis
2

Tack för alla tips och råd!! Det uppskattas verkligen! :D

[Alenzi]
0

Jag använder tidningspapper i botten (reklamutskick & metro) och sedan ett lager fleeceplädar ovanpå det (finns t.ex. för en tia på IKEA) mina små kräk älskar det :P Toa-lätt har de i toalådorna, där behoven för det mesta uträttas.

Hallonblad
0

Varför inte köpa en bale hästspån och slänga in i din 4 m2 bur, lyckost? ;) Bör ju finnas på Granngården och liknande.

Fast sådant spån kanske är gjort på barrträ? Använde alltid halm till mina hästar under min hästägarperiod, så jag har ingen koll… Hm.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Zakaraa
0

Vad är det för bur vi pratar om? ;O Har jag missat någon tråd, eller? :P

fiiiyah
1
Smullis
0

#14 Det låter också jättebra! Får väl testa mig fram då ni ger så många olika bra förslag!:P

#15 Kan man? :O :P Om det inte är gjort på barrträd bli det jättebra! ;)

Frosstis
0

En bale spån på Granngården, 25 kg kostar 79 kr. :)

Smullis
0

#19 Det låter ju suveränt! Vet du om det är gjort av barrträd?

EmelieGustavsson
0

jag rekomenderar borrismattor, tvättar dom en gång i veckan :)

Smullis
0

Hur ser borrismattor ut Skäms Vart kan man köpa dem?

Lilith
0

De finns på IKEA.

Kostar fyra kr st och går att köra i tvättmaskin ett par gånger. Jag brukar köpa en tjugo stycken varje gång jag är där, räcker kanske ett halvår innan det är dags att fylla på nya.

Smullis
0

#23 Jaha, sådana! Hur stora är de då?

Elinisa
1

Granngårdens spån är gjort av barrträd. Det är dessutom dammigt så jag skulle inte använda det till råttor.

Jag hade nog gått på någon second-handbutik& letat upp några mattor, i lagom storlek för att kunna tvättas i tvättmaskin. Tror att när du har så stor golvyta blir det till att lägga ut en väldig massa borrismattor, som kanske inte heller ligger på plats då du går inne i buren.

Tycker Everclean kattsand är bäst att ha i toalådan. Suger upp fukt& lukt enormt bra& är drygt. Jag har väldigt svårt för lukten av blött papper. (Om man väljer kattsand& upptäcker att man en råtta som äter av den behöver man byta till en icke-klumpbildande variant, eftersom det annars kan orsaka stopp i tarmen.)

Smullis
0

#25 Åh vad synd :/

Tack för bra råd! :)

EmelieGustavsson
0

har 4 st i en furet tower :)

silverorm
1

Vettesjutton om du behöver ha strö över hela? Ställ ut toalådor istället! Glad Nog lättare för dig att sopa o svabba deras golv.. Ställ in lite begagnade möbler istället så att det blir som ett mys och aktivitetsrum, de kommer stormtrivas! Sen då hängmattor tex billiga fleecefiltar spända över några hörnen, råttorna kommer visa dig var de trivs med att vara någonstans.

Smullis
0

#28 Hur många toalådor då? :) Tack för att du hjälper mig!

silverorm
2

#29 Råttor gillar ju att göra sina behov i hörnen, så jag hade ställt ut i de tydliga hörnen o sen sett var de föredrar att vara någonstans. Vissa har ju bara fleecefiltar på burgovet istället för strö..det borde du ju oxå kunna testa? Mjukt och mysigt, lätt för dig att bara skaka av o tvätta i maskin. Glad

Zakaraa
0

Jag satte i halsen när jag såg buren! Ge mig! :O Jag har velat göra något sådant i evigheter! ;O
Men behöver du spån till den buren? Funkar det inte med tidningar?

Vet att som hunduppfödare är tidningspapper ens bästa vän :P Kommer det kiss så byter man bara ut den tidningen, bajsar de på fel ställe (om man har toa) så plockar man enkelt bort. I en så pass stor bur skulle jag nästan köra på tidningspapper. Det skulle ju inte skräpa ner så mycket som spån skulle (tänker på att det kan skvätta ut)

Smullis
0

#30 Okej, tror jag kör på det faktiskt! ;) Tack!

#31 *stolt* :D Tidningspapper har varit en nära vän till mig också! :P Om jag skulle använda spån så skulle jag sätta antingen plexiglas eller träplattor längst ner ;) Så att det inte skulle kunna skvätta ut så mycket! :)

Calypso & Nike
0

Jag kör med alspån till mina råttors bur :) Funkar jättebra men de skvätter ut en del på golvet.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Fjordell
0

Jag har länge kört med alspån, nackdelen med det är att råttorna inte kan "bygga" i det, och det suger inte upp särskilt bra. Sedan provade jag Toa-lätt, men usch nej och fy! Det luktar inte bra, och råttorna är inte heller så förtjusta i det, så det slutade jag med illa kvickt. Det som är kvar av toa-lätten använder jag i deras toalådor, och det funkar helt okej.

Nu har jag bytt till aspspån som jag beställer från Animail, och det är toppen! Det är ljust och fräscht, och råttorna ÄLSKAR det. De kan göra i princip vad de vill med spånet, plus att det stannar lättare i buren än vad alspån gör. Däremot så är det ju inte jättebilligt, men sååå värt det.

Hallonblad
0

#33 & 34 Alspån är bra, men det kommer bli jättedyrt att ha det i en så enormt stor bur.

#OT Synd att det inte går med hästspån. Kanske det enklaste vore att bara lägga ut typ tidningspapper och sedan fleeceplädar ovanpå det? Irmaplädarna från IKEA kostar ju bara 10 kr/st, och tidningspapper får du gratis ner i brevlådan. Reklam är råttägarens bästa vän. xD (Alla andra hatar den.)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Smullis
0

Man kanske kan ha tidningspapper på botten, några lager med fleecefilt och sen ett litet lager spån bara för att det ser fint och fräscht ut xP Tror ni det kan funka?

silverorm
1

#36 Skippa spånet! Blir bara jobbigare för dig, råttorna kommer gå på lådorna sen när de har blivit större o lärt sig. Mina hanar älskar att göra sina behov på låda med kattsand i med lavenderdoft..(blir det för många taggiga bollar av kisset kastar de sonika ut dem..mjukt ska det vara för rumpan..) Flört

Smullis
0

#37 Du har rätt! Spånet kommer bara fastna i filtarna :/ Haha, sån kattsand har vi till våra katter! Perfekt, då kan jag bara sno lite och ge till råttorna ;P