Kroniskt....
Jag var ju hos vetrinären med Dooleys när jag fick henne, och det var ett tag sen nu. Jag var där för att hon grosslade. Vetrenären ville inte ge henne en behandlig för han var rädd att det skulle slå ut tarmfloran på henne. Sen sa han att det var kroniskt. Doolyes lever i samma bur som sin dotter Tequila. Jag har nu på senaste märkt att Tequila har börjar grossla.
Eftersom veterinären säger att det inte går att behandla Dooleys's grosslande å nu har de även smittat Tequila. Jag ska ju absolut till vetrinären med Tequila, kanske en annan vetrinär denna gång då. Men vad bör jag göra med Dooleys för att hennes grosslande ska bli bättre?
Och eftersom det är kroniskt som han nu säger, så kan ju inte hon och hennes dotter leva tsm med andra. för då blir ju dom sjuka….
Har något haft något liknande problem? 

Tycker att du ska ta med båda råttorna till en annan veterinär! Har för mig att rossel ofta går att behandla med antibiotika. Är det kroniskt så är det sällan smittsamt, om jag minns rätt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Om det har gått så långt att det är kroniskt så kan veterinären ha rätt, men att det smittas är i såna fall fel. Nästan alla råttor föds med mycoplasma även om det inte bryter ut på alla. (finns massvis med orsaker jag inte orkar skriva nu)
Att tarmfloran skulle bli så illa att det inte är värt att behandla är ren och skär BS och du bör få Baytril till henne och testa med det till en början, sedan finns det andra behandligar du kan prova. Jag tycker du ska byta veterinär.
De låter som mykoplasma och de är en sjukdom som brukar komma åter även om man behandlar den men du måste pröva med medicinering. Om de lyckas putta tillbaka symptomen en längre tid så kan råttan få ett bättre liv. Om du väntar för länge är de stor chans att inte ens medicin kan lindra besvären och sjukdomen kommer fortsätta ner i lungorna tills de blir jobbigt för dem att andas. Däremot blir råttor snabbt resistenta så behandling fungerar endast ett fåtal gånger i bästa fall. Veterinärer brukar ge ut Baytril eller Vibranord (ibland tillsammans). Rött te (Roibos te) kan hjälpa eller vatten med Kan Jang men de är bara mot mindre symptom som de kan motverka. Har själv haft råttor som hade myko och medicinering fungerade inte och de va tyvärr tvungna att somna in när de blev jobbigt för dem.
Tänk på dina råttors bästa men du måste pröva medicin. De fungerar de flesta gånger.
Lycka till!
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
#3 Jag gav båda Kan Jan och då hade inte Tequila några besvär. och då gav jag de till dom i några dagar. Men hon blebv ju ändå sjuk och hon har inte vart ute och dom står inte i något drag. Måste åka till en mer råttkunnig vetrinär. För här på fokus står det att när rttornar snor kommer i kontakt med syret så blir det rött. Men enligt vet. så var det blod. Vilket ska man tro på? :S

Oss. Porfyri blir rött i kontakt med syre, det är inte blod även om det kan likna det. En ovan okunnig veterinär kan säkerligen ta fel på det.
Åk till en annan och behandla båda råttorna, har du tur blir båda friska. har du otur så kanske mamman i fortsättningen kommer ha lättare att stressrossla och bli sjuk, men då har man iag försökt få bort det.
Qui dormit, non peccat
#4 Om råttan rosslar är det med 95% säkerhet snor. Gå till en annan veterinär, denne verkar ju inte kunna någonting om råttor :S
#5, 6
Ja jag ska gå till en annan vetrinär, och jag hoppas verkligen D blir frisk då!!
Tack :)