Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 473 ggr
[AnnBell]
1

Envisa råttskrälle

Jag har ju ett flertalet flockar som jag helst vill ha ihop till enbart två st. (har nu gått från 4 till 3 st)  
Men min ena råtta är riktigt svår att få in i flocken, har testat allt nu under 4 månaders tid men han vill inte acceptera någon. 
Hans burkompis börjar dock bli väldigt skruttig och har nog inte  länge kvar så jag börjar bli lite smådesperat hur man ska göra.
Grejen är att han har stort behov av andra råttor för att må bra, men svårt att tillfredställa de behovet när ingen duger. När han är ensam blir han tillbaka dragen och "tyst/blyg" av sig, inte alls lik sitt spralliga jag. 
Testat med både de i samma ålder samt små bebisar och tagit det väldigt långsamt och försiktigt under konstens alla regler. 
För en vecka sen så släppte jag ihop hanarna i en och samma bur (allt nytt och neutralt med nytvättade råttor) Först gick allt okej och de småtjaffsade bara, men sen började de esklaera igen. Först bara buffade han upp sig mot dom, gick som i sidled och gjorde sig stor.
Men han lugnade sig igen rätt snabbt ändå och jag började slappna av. Tills en av de yngre fick för sig att testa sin lycka att ta ledarrollen och så var allt igång igen. Men nu sist igår så bet han till så den ena började blöda och då fick jag nog och delade dom igen. 
De är mer än att han bara försöker visa ledarrollen utan på gränsen till mobba. Han är urmysig och gosig men det skär i hjärtat om han ska vara ensam.  Väldigt ranglåga går någolunda okej men inte lätt att veta vilka som är de i tidig ålder och vill helt inte ta fler råttor nu. 
För han får väl inte samma utbyte av att bara kunna se och lukta andra? 
Vill ju inte avliva en fullt frisk råtta som funkar bra med människor.

ber om ursäkt till de långa inlägget :/

vevve89
0

Jag hade en hona för massa år sedan som bodde med sin syster, men när systern dog försökte jag skaffa en kompis till henne men hon var för aggressiv. Försökte verkligen få ihop dom men var helt hopplöst, hon var lyckligare ensam. Hon bet "kompisen" så illa att hon också blev råttaggressiv och inte alls gick ihop med andra.

Så en period hade jag faktiskt två ensamråttor (inte kul alls) men höll på med dom väldigt mycket och de nöjde sig med mig.

(Hade aldrig haft som själva om de hade gått ihop med andra rådisar)

hus-musen
0

En del råttor funkar bara med en eller två råttor, en del funkar inte med några råttor alls. Klarar han inte av att vara ensam så hade jag låtit honom somna in, det är inte snällt att stressa honom och riskera att andra råttor skadas. 

Han får inget utbyte alls av att bara lukta andra råttor eller se dem på håll heller.

Men hur gammal är han?

Qui dormit, non peccat

[AnnBell]
0

Nä han får leva som ensamråtta bara. Han har anpassat sig snabbt och stormtrivs nu med all uppmärksamhet han får av oss, totalt ointresserad av råttor men ser han oss är han snabbt framme och bara knastrar och myser ner sig, eller lägger sig i sin favvohörna i soffan
Han är 2 år