Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1150 ggr
em4404
0

Råttans päls

Hej!!

Har nån stans fått höra att om råttans päls verkar annorlunda, tex fet, då är det ett täcken på sjukdom. Stämmer detta??

Spiras päls ser nemligen ut att vara fet, typ stripig. Och hon är nog lite mager också. Är detta ett tecken på sjukdom, eller har hon bara slarvat med schampo och balsam SkrattandeFlörtRäcka ut tungan

Tacksam för svar!! //Emelie

Ipod_Mini
0

Jag skulle nog gå till veterinären med henne… Vanligtvis håller de efter pälsen och ser till att den är ren och fin. Gör dom inte det så kan det vara ett tecken på sjukdom. Även att dom magrar av är ett tecken på sjukdom.

Är hon gammal? I så fall kan det vara så att hon inte längre orkar/når att tvätta sig själv. Bor det inga andra råttor med henne? De hjälps ofta åt att tvätta varandra…

Nu får de mer kunniga ta över och rätta om jag har fel! ^^

Liinn
0

När pälsen är ruffsig och spretig brukar det vara tecken på ohyra eller dålig skött, tex smutsig bur eller liknande.

Ipod_Mini
0

Just det ja ^^ det glömde jag…

em4404
0

Ipod_Mini : Hon är bara nåra månader, så hon har inga problem med att nå att tvätta sig. Och hon bor självklart inte ensam, så de andra puttsar nog henne då och då :) Deras favorit koja luktar lite illa, kan ju prova att göra rent den ordentligt och se om hennes päls blir bättre.. om man besöker en veterinär, tar de betalt när de bara kollar på råttan? asså om inget skulle vara fel, får man betala då för undersökningen?

Ipod_Mini
0

Ja, man får betala för undersökningen. (Har iaf aldrig hört om något annat =P)