Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 669 ggr
regskylt
0

Ge upp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte Kajsa i djuraffär i,pulsivt i mitten av februari i år, då tjuvparad och resulterade i 8 friska bebisar. Hon var en exemplarisk mor och en av ungarna vi behöll är världens kelgris.

Men till saken: Kajsa är helt ohanterbar. Jag vågar inte röra henne för mig hugger hon. Min man kan nudda henne ibland, hon biter inte honom då han inte visar rädsla och kan ta ett hugg (vilket jag inte kan)
Hon har låg rang i flocken, flyr när man öppnar buren men klättrar gärna upp på buren och runt gallret när vi har buren öppen för fri utgång. Det är bara hon och en till som inte går ut av 7 möjliga (håkan sitter i förlossningsbur, så räknar inte med henne nu)

Jag känner att hoppet att få Kajsa handtam är slut. Försöker man lyfta henne så skriker hon som att man misshandlar henne. Funderar på avlivning men min man vill prova mer..

Hon bodde här i ca två veckor innan hennes kull föddes, och hon var svår då också, en då kunde jag handtera henne ialla fall och ha henne i soffan

Vad skulle ni göra?

(bilden är från någon dag innan hon födde, då jag kunde mysa lite med henne)

Fridborg
0

Hur fungerar hon annars med de andra förutom att hon är låg i rang? Jag har också en som inte går att hantera, men hon verkar ha ett fullgott råttliv eftersom hon verkar trivas med livet och sina råttkompisar. Om nu Kajsa inte verkar trivas med livet kanske det är lika bra att låta henne somna, men alla går inte att få tama, men jag har i alla fall accepterat läget och har andra mysiga råttor jag kan gosa med så :)

Lamina
0

Håller med Fridborg där. Så länge råttan trivs med livet som råtta, även om den inte går att hantera, så kan den väl få gå och skrota i sin råttflock utan att man hanterar den mer än nödvändigt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mikeiko
0

Jag har också en totalt ohanterlig tjej, som aldrig gått att få tam, trots att hon är en uppfödarråtta. Hon är extremt ljud- och rörelseskygg och går bara att plocka upp om man lurar henne :/ Även då är hon extremt olustig även om man bara bär henne från ett rum till ett annat och till och med sätter ner henne vid smaskig mat.

Men ja, hon funkar bra med de andra, så jag ser ingen anledning till att hon inte skulle få leva ett gott liv med dem bara för att hon inte gillar människor.

regskylt
0

Så länge hon inte går ner på golvet (då lär vi aldrig kunna fånfa henne igen) och inte biter min unge så får hon nog vara kvar. Om inte flocken mobbar ut henne totalt. Känns så tråkigt att man inte kan klappa henne ens Rynkar på näsan

hus-musen
0

Alla råttor är inte människoråttor tyvärr, men funkar de i flock och är stabila där och inte tuggar vilt får de vara kvar här hemma. Hugger de allt bara för att så tyvärr, jag vägrar ha bitska djur som är ohanterbara.

Qui dormit, non peccat

Kalli
0

Har också haft en råtta som var mer eller mindre ohanterbar och som högg om man trängde henne. Precis som många andra i tråden lät jag henne bara vara då hon fungerade bra i flocken. Jag har/hade dock möjlighet att ha ett helt rum där råttorna fick springa lösa så behövde nästan aldrig försöka få henne in i buren igen eller på annat sätt hantera henne mot hennes vilja vilket antagligen gjorde våran relation bättre efter tid. På slutet kunde jag till och med klippa hennes klor och hon satt kvar i knäet (att hålla fast henne var lönlöst). Jag kan villigt erkänna att jag lärde mig massor genom henne och saknade henne mycket när hon gick bort.

regskylt
0

Kajsa och hennes doter Nova är nästan helt identiska till utseendet. Kajsa har något smalare huvud och nova har en en liten fläck på ena sidan av teckningen som inte Kajsa har, så det händer ofta att man tar fel på dem. Om jag går fram till buren och klappar "Nova" som visar sig vara Kajsa så får jag inget hugg utan hon stelnar till i två sekunder och sen så ilar hon iväg in i buren i panik. Men går jag fram för att klappa Kajsa och vet att det är hon så försöker hon hugga eller springer iväg.

Är så rädd att min Håkan som väntar nedkomst vilken dag som nu ska bli förstörd hon också. Hon är en av de finaste råttorna jag har haft, låter sg klappas även när hon sover och somnar när man kelar med henne..

Zizza
0

Finns ju kanske möjlighet att skänka bort henne? Till någon som känner att den kan ta hand om en råtta som inte är åt det sociala hållet till människor?

(Inte läst hela tråden om mitt svar verkar luddigt på något sätt)

Mvh. Sanne & Djuren

regskylt
0

# det är ju ett alternativ, men ingen jag känner har råttor och då återstår någon här inne. Känns dock väldigt omständligt att omplacera henne till någon okänd.