Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 817 ggr
Omie91
0

Vansinnig!!!

Jag och min sambo åkte ju ner med råttorna till min mamma eftersom hon fyllde år. Mamma hade hyrt en stuga vid havet, som tyvärr inga husdjur fick vara i så vi lämnade råttorna i mammas lägenhet under natten då grannen hade lovat att ge dem mat och umgås med dem och så. Idag när vi kom hem hade råttorna inget vatten och det var bara nerkissade smulor kvar av maten i skålen. Toan var inte tömd och i hörnet låg mina små rädda pojkar! Fy fan så förbannad jag är! Samt full av skuldkänslor för råttisarna! Min pojkvän tog direkt ut Skruttis och mös med honom då man verkligen märkte att han ville upp i famnen! Cheddar däremot hoppade ut ur buren och upp mot min axel! Jag har aldrig sett honom göra så! Han brukar lunka lugnt upp för armen, men så fort jag öppnade buren så hoppade han från burgolvet rakt upp på axeln! Efter mycket gos och kärlek skulle vi sätta i n dem igen (så klart var buren nu nystädad) men speciellt Cheddar vägrade. Han hatar buren nu. Behövde ventilera ilskan lite innan jag tar tag i grannen, annars vet jag inte vad jag hade fått för mig att göra! Men konsekvenser blir det! Fy fa* vilket sätt!!!

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

hus-musen
0

Vadå, ni lämnade råttorna ensamma en natt? Kan ju inte ha lämnat mycket mat och vatten till dem från början då.. Hde ni inte någon kontakt med grannen över huvud taget?

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Ja, minas Torrfoder räcker långt över en natt?

Fridborg
0

Dessutom har dina råttor mer eller mindre flyttat och varit med om en resa, det är inte så konstigt att de är lite skärrade i en ny miljö och att dessutom en främmande människa tar hand om dem.

MyLittleHeart
0

En dag är ju ingen fara, grannen kanske skulle in över kvällen och kolla till dem. Mina har mat så de skulle klara sig 4-5 dagar utan påfyllning utan problem. 
Klart de är livrädda om de vart med om en resa, nya lukter, ny miljö sen samtidigt kanske de sov när ni kom och vaknade av ni kom in.

zickan
0

Låter lustigt att maten, vattnet var slut och toalådan skitig på knappt ett dygn.

På 10 hanar behöver jag fylla på matskålen varannan till var fjärde dag, helt beroende på mängden färsk mat de får. Vatten flaskan som byts dagligen är oftast hälften kvar efter en dag och det på 10 råttor.
Toalådan behöver rengöras runt varannan-var tredje dag på de 10.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Omie91
0

Måste skrivit fel då för vi stannade två dygn, men när vi åkte trodde jag bara det skulle vara ett för de hade vi sagt från början. Vi gav dem mat och vatten som vanligt innan vi åkte, och ja det räcker ett dygn, men på morgonen ville mormor och morfar och mamma stanna längre så det blev två nätter, och då lovade grannen att ta hand om dem. Alltså egentligen "bara" det sista dygnet han skulle skött dem. Klart vi hade kontakt med honom, och enligt honom har han skött dem.

- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

MyLittleHeart
1

tråkigt när de blir så, men ibland blir de missförstånd också. Fråga lite försiktigt först innan du skäller, förklaringen kan ibland vara enkel. 
Ge alltid mer mat än vad man tänkt sig från början ifall sånt händer, även när man är hemma så ge lite extra ifall något händer och man tex kanske måste in till akuten och inte har tid för att fixa vakter så är de bra att veta att djuren klarar sig ändå ett par dagar utan uppsyn

[Ratass]
0

vad ger du dem för Torrfoder?

Lurvas
0

#5 Haha du har ju stooora hundmatskålar juFlört

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

zickan
0

#9 haha ja bättre så :-). Gamla ikeas hundmatskålarna i större modellen. Så synd de slutade med dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Omie91
0

Ber om ursäkt för sent svar, men har glömt bort forumet under sommarens händelse, haha Oskyldig

#8 Jag köper en grynblandning och blandar ihop med Torrfoder specifikt för råttor. Eftersom jag ger dem nytt Torrfoder varje dag så är väl inte skålen så stor då jag inte har sett behovet av det, men är defenitivt stor nog så att de klarar sig i lite mer än ett dygn. Jag förväntade ju mig som sagt att grannen skulle komma över dag 2 och fylla på allt åt dem.

Vattenflaskan är inte heller något de lyckas tömma på ett dygn, fast jag byter så klart vatten varje dag. men eftersom allt stod tomt är jag väldigt säker på att grannen inte gjorde det han skulle.

Hur som helst mår älsklingarna bra nu :) Hemma i sin bur igen och leker för fullt. Glad

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

Lurvas
0

Vad skönt att allt gick bra för er.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.