Inavel
Jag såg en jätte intressant film om hur råttor lever i det vilda.
De lever i stooora familjer. När en hona löper så parar sej ALLA hanar som kommer åt med henne. Det innebär: Sönerna, deras söner osov. Pappan och hans alla bröder, och deras ungar. Farfar och farfars alla bröder osov.
Det är altså naturligt för råttan att föröka sej genom inavel, det måste ju innebära att råttan är byggd för det och extremt tålig när det gäller det?
Det är skillnad på kvantitet och kvalitet. Målet för råttor i det vilda är att föröka sig. Många, stora kullar. Svaga djur sållar bort sig själva undan för undan, och det är det blotta antalet nya vildråttor som gör att arten lever vidare.
Inavel innebär egentligen bara att man i flera generationer förstärker positiva och negativa egenskaper inom samma grupp, utan att tillföra nytt genetiskt material. Man koncentrerar generna och ökar sannolikheten för att vissa egenskaper ska dyka upp.
Detta är ett större problem hos tamråttor eftersom de lätt får cancer osv. Ofta är det immunförsvaret som snabbt blir sämre hos inavlade djur eftersom det är något som byggs upp över tid när man utsätts för nya bakterier. Ungarna får motståndskraft från sin mor.
//frida
#1 "Ofta är det immunförsvaret som snabbt blir sämre hos inavlade djur eftersom det är något som byggs upp över tid"
En intressant grej är att vi människor attraheras av andra människor som har ett så olikt ens eget immun försvar som möjligt. 

Om man ska syssla med inavel eller strikt inavlad linjeavel, måste man ha vädligt mycket kunskap om vad man håller på med, det är alltså inget gemene man kanske ska ge sig på.
#1 haha, jag har hört precis tvärtom ;) Vi dras till människor som doftar och utsöndrar det som är mest likt vår egen sort och därmed också vår egen genetiska kod :)
#4 "Vi dras till människor som doftar och utsöndrar det som är mest likt vår egen sort och därmed också vår egen genetiska kod"
I så fall vore vi ju alla attraherade av våra syskon, barn eller föräldrar…
Så helt sant är ju definitivt inte det påståendet.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

Det är vad jag hört och läst.
Och jag kan garantera dig att jag varken dras till min syster eller till hennes son.
Jag tror det är lite mer komplicerat än så. Men vi gillar folk som i doft och uttryck liknar oss själva.
Såg nån dokumentär som handlade om att vi attraheras utseendemässigt av personer som har väldigt olikt utseende från oss själva. Alltså om jag hade en okänd bror skulle jag inte bli attraherad av honom om vi var lika ^^ Doftmässigt så dras jag till Jean Paul Gaultier 
egobitch_ @ instagram
#3 "Om man ska syssla med inavel eller strikt inavlad linjeavel, måste man ha vädligt mycket kunskap om vad man håller på med, det är alltså inget gemene man kanske ska ge sig på."
Ja visst är det så, jag blev bara så förvånad att se att det är inrättat så i naturen.