Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1075 ggr
råttan1
0

förkyld råtta

Har en råtta som snorar lite då hon är lätt röd runt nosen. Hon hostar till emellanåt, men är för övrigt pigg och äter bra. Någon med bra huskusrtips? Har provat rooiboos och kamomillte med vitlök och honung, men hon vägrar dricka det.

[morat]
1

Du kanske kan ge henne lite apelsin, det ska ju vara mycket antioxidanter i det. Och se till så att det inte är dragigt vid/omkring buren, fast det kanske du redan har tänkt på.

Prova att dutta lite av teet på nosen, då slickar hon antagligen upp det och kanske vill ha mer? :)

råttan1
0

Har provat att dutta lite på henne och på mitt finger, men hon puttar baar bort mig och torkar med tassen.

Är det ok att ge lite apelsin? Hörtatt man inte ska ge citrusfrut.
Tack för ditt snabba svar

Cederin
0

#2 Citrusfruker ska ej ges till hanar. :)

Medarbetare på Naglar och Hår

råttan1
0

men är det ok i liten mängd till honor?

Bara apelsin eller även tex kiwi som innehåller ännu mer bra vitaminer

mikeiko
0

Just C-vitamin har råttor inget behov av eftersom de producerar det själva :)

darkness
0

jordgubbar brukar väl alltid gå ner? de är ju antioxidanter i de med (:

testat att ge henne te utan vitlök? kanske de hon inte vill ha?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

råttan1
0

har bara provat te med vitlök. Har någon gång tagit bort honung då hon ej gillar det.

Ska prova att ta bort det och se.

Tack för era svar

[Alenzi]
0

Några droppar echinacea / echinaforce har fungerat på mina.

råttan1
0

ger du echiaforce som det är eller bandar du det med ngt? Hur länge ska man ge det?

Nomad
0

sätt lite filtar runt buren så de blir varmare och inte dragit, kallt från väggen eller så. Håll koll och ge så nyttig mat du kan. Kan vara damm oxå så om du inte städat i rummet (inte bara buren) så kan de vara bra att göra de för att utesluta =) En del textiler drar lätt till sig damm och kan orsaka fnysingar.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

[Alenzi]
0

#9 nej nej absolut inte outspätt, jag brukar göra rooiboste med en liten gnutta honung och tillsätta ett par droppar däri :)