Kroniskt?
Nu låter det som min råttjej Tindra har fått lunginflammation för tredjegången.
Hon behandlades först med endast baytril i 14dagar 0,1mg 2ggr/dag.
Jag avvaktade sedan en vecka och märkte att lunginflammationen kom sakta tillbaka.. så for in med henne igen.
Då fick jag något dom kallar för en mer extremkur som verkligen skulle ta bort de lilla som fanns kvar av hennes lunginflammation. Dom tyckte att hjärtat och lungor lät bra men ville lyssna på mig som var orolig och där med fick jag utskrivet Baytril och Vibranod som jag skulle ge i 10dagar. 2ggr dag per spruta. Baytril 0,1mg och Vibranod 0,25mg. (Hon är en mycket liten tjej på snart 1år (16/8) hon väger under 300g)
Sedan avvaktade jag 2 veckor och nu har det där "kurrandet" kommit tillbaka.
Så nu undrar jag om det finns något annat peparat som ni tror kan funka? Eller är detta troligen kroniskt?
Funderar på metacam, eftersom det är inget jag har testat på henne..
Känns inte som att jag vågar behandla henne hur mycket som helst.
Hennes bror Dexter var med om typ samma sak och avlivades efter tredjegången.
Mvh. Sanne & Djuren
Ger detta en liten knuff, är lite otålig på svar eller råd! Eller vad som helst, är orolig för min lilla tös.. att hon ska behöva vandra samma väg som hennes bror Dexter. :/
Mvh. Sanne & Djuren

Varför funderar du på Metacam? Det är ett smärtstillande NSAID-preparat. Inte mot myco.
Det som finns är tex prednisolon, men det döljer bara symtomen eftersom det är ett kortisonpreparat. Om hennes bror led av kroniskt rossel så finns det risk att det gått i arv till båda, och kan bara hopplöst att få bort.
Baytril och vibranord borde ha tagit det mesta faktiskt, men om det redan är skador på luftvägarna så är det lätt att problemen återkommer. Jag personligen avlivar inte för lite rossel så längre råttan är pigg, glad, äter normalt osv.
Vad får hon för mat? Massor med nyttiga antioxidanter är bra för henne, proteiner, värme, ångbad, absolut inget drag är väl det man kan göra för henne för att underlätta.
Qui dormit, non peccat
Okej tack så otroligt mycket för ditt svar. Just nu rosslar hon endast om hon blir lite ivrig eller stressad. Som när man närmar sig henne. Men ligger hon endast stilla så låter hon sällan.
Metacam tänkte jag att de kanske kan ta bort lunginflammationen, men som sagt jag antog att hon troligen har något kronsikt och att inte det heller skulle ha hjälpt.
Hon får lite olika, bland annat grynblandningar, grönsaker och kött (Köttbullar, skinka, korv och sånt) Har även tänkt börja ge dem lite ägg nu ett tag också. Havregrynsgröt brukar det också få. Har du något tips på något annat som vore superbra just för hon? (och förstås för de andra)
Hur lyckas man med ångbad? :)
Sedan hur ska man lyckas öka värmen, bor ju i lägenhet så kan inte ha elementrerna något värmare än vad de är just nu.
Mvh. Sanne & Djuren
Utöver det så är hon pigg och jag har sett henne äta och "rofsa åt sig" av maten. Dock är hon väldigt liten, så kan tänka mig att hon inte äter som alla andra pga sjukdommen och troligen inte kommer växa till sig lika bra?
Så du tycker inte att jag bör behandla henne något mer?
Eller ska jag testa kortison behandling?
Tycker så synd om henne.. blivit behandlad i ca 1månad i rad nu nästan..
Mvh. Sanne & Djuren

En råtta som är sjuk växer sämre, alla krafter går ju åt till sjukdomen. Så det är möjligt att hon inte kommer att bli så stor, beror ju på hur gammal hon är. Men är hon närmare ett år så de flesta växtspurter har varit redan.
Stressrossel är rätt vanligt, om det håller sig på den nivån så är det okej ändå och inget man behöver ta bort råttan för.
Man kan prova med kortison tillsammans med antibiotika, bara kortison är ingen lösning. Det är för övrigt bra att ha prednisolon hemma utifall någon av råttorna får plötsliga andningsproblem och liknande. Betapred vet jag att många använder oxå.
Ångbad, har du ett badrum där du kan stänga dörren? Sen spola massa massa hetvatten så det blir varmt och ångigt. Funkar att ha vatten i en mindre låda tex oxå och täcka över för ångan, men se till så att inte råttan kan bränna sig och så det inte blir för varmt. Det är inget bot, men det hjälper för stunden.
Paprika, spenat, broccoli, ingefära, blåbär, hallon, jordgubbar, kål, vitlök, äggula, lax och annan fet fisk, chili mm är saker som hon och de andra kan få i kosten lite då och då. Väldigt nyttiga saker som stärker immunförsvaret.
Protein i form av tex kyckling och nötkött, gris bör de inte få för mycket av då gris är inflammatoriskt.
Qui dormit, non peccat
Så man håller bara råttan ovanför ångorna då eller? :) Förstår inte riktigt.. och ja vi har ett badrum med badkar :) där man kan stänga om sig.
Okej, just nu får det hundmat som innehåller protein från kyckling. Är det skadligt? De är vad vi blandar ut grynblandningen med, jag har gett det till alla mina råttor jag har haft i 3års tid och har inte märkt något negativit
Tack för alla tips :) ska storhandla lite nytt åt dem så fort min sambo kommer hem på torsdag.
Btw.. blåbär och hallon? Blir det inte väldigt.. färgiga utav det? haha ;P Dock något vi alltid har hemma eftersom jag äter det till min frukost varje dag :)
Mvh. Sanne & Djuren

Jodå, de kommer bli väldigt vackra och buren med när de äter hallon och blåbär
Men det är nyttigt och råttorna älskar det oftast.
Beror ju på vad hundmaten innehåller, finns kass hundmat och bra hundmat. För mycket protein kan ju ge magproblem tex. Men finns få nyttiga hundmatssorter och de som finns brukar vara ruggigt dyra. Men det är ju bara att kolla på sammansättningen av fodret liksom.
Japps, råttan ska vara i ångan, ånga lindrar och löser upp slem vilket kan vara väldigt skönt för råttan. Är det ett litet badrum så funkar det ju att låta den sitta i en handduk eller liknande oxå, bara den tar det lugnt och det blir ångigt. Perfekt att göra till kvällen när man ändå ska duscha, bara vräka på med ånga så rummet blir dimmigt :)
Qui dormit, non peccat
Tack så mycket för all hjälp :) blir å se hur länge hon orkar vandra med oss.. om det så endast är en vecka till, men all tid är guldvärd!
Mvh. Sanne & Djuren