Men råttor är väl allätare och katter köttätare? Rätta mig om jag har fel!
Hittade lite tips här!
Kattmat är nog ingen bra idé!
Glöm inte att råttor ska hållas två och två minst.
Jag hade inte gett kattmat. Finns flera bra artiklar här inne med information om mat.
Nu ville jag ju inte veta om de va en bra ide eller inte ;) Men förstår vad du menar. Har haft råttor förut men ville bara fråga när hon åt de redan. Men tack för länken jätte bra sida! :)
Kattmat är nog ingen bra idé då det innehåller taurin som katter inte producerar själva, men som råttor producerar vilket gör att dom inte behöver det tillskottet. Hundmat är ett bättre alternativ isåfall, men det bästa är ju såklart råttfoder!
#4 Vet att råttor ska va två+fler, letar efter fler, men skulle vilja testa om hon går ihop med andra då hon levt själv hela livet, förutom då hon hade en kull. Så de är inte så kul att skaffa fler innan jag hunnit testa om hon går ihop med fler. :/
#6 Jaså hundmat, de hade jag inte trott. Men tack för svaret. Då ska jag se om jag ska försöka göra egen blandning till henne. Gör du egen blaning, isåfall vad har du i? :)
Här ser du vad råttor ska äta.
http://rattor.ifokus.se/articles/4fdd4315d3b4fd104300769b-vad-ska-rattor-ata

Kattmat är ingen bra ide, det är inte mat för en råtta och innehåller inte det en råtta behöver.
Ge henne en bas på musli med de fyra sädesslagen istället, tillsätt lite nötter och fröer om hon inte är tjock, torkad blodpudding, mindre mängd bra hundmat, torkade räkor, torkade morötter och ärtor mm.
Bacon är inte heller bra råttmat, det är fett och salt. Satsa på kyckling, fisk, nötkött och massor av grönsaker istället en gång om dagen till middag.
Qui dormit, non peccat
Har aldrig gett mina råttor ägg, men ska man koka dom eller inte innan?
Tack alla för tipsen! :)

Koka dem, stek dem, ge dem äggulan rå utrörd i färskmaten :) Det du bör undvika är rå äggvita då den hämmar upptaget av b-vitamin bland annat.
Qui dormit, non peccat
Okej :) ska se vad hon gillar :) känner att de va ganska läge sedan jag hade en liten råttis nu, längtar tills imorgon! :)))
#8 Blandar egen mat till mina, har i dom fyra sädesslagen som bas, lite dinkel, knäckebröd, solrosfrö, pumpafrö, puffat ris etc. , bara att låta fantasin flöda :)