avla bort eurbk anlag
Hur funkar det o avla bort eurbk anlagen ur en linje. Är berkshire dominant gen ?
Vill man undvika att få eubk i kullen bör man inte para en tecknad råtta (eubk/hooded/bareback) med en self (otecknad) eller eubk.
Jag har eurbk anlag på mina så jag tänkte avla bort dem. Tänkte bara om eurbk anlagen slår igenom i flera generationer.
#2 det kan slå igenom efter någon generation. Helt beroende på vad du avlar med.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Man avlar inte bort teckningar, man skapar dem :)
Den vita färgen på råttor är avsaknad av färg och det anlaget förs vidare på nästa generation.
Om man parar 2 råttor som man tror är self (otecknade) och några ungar i kullen får några vita strån/tecken i pälsen, då vet man att minst den ena föräldern inte är någon äkta self (otecknad). Ena föräldern har då något/några vita strån som man inte ser i pälsen och som förs vidare till nästa generation.
För att få fram eubk teckningen behöver man en tecknad råtta som ger vitt på magen t.ex. eubk/hooded/bareback och en råtta som är self/eubk som ger färg över hela ryggen inkl. sidorna på kroppen.
Tack för svaren.