Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 386 ggr
orats
0

Ser sämre och sämre! :(

Hej! Jag har märkt att min ena honråtta börjar få sämre syn. Just nu är hon jätte försiktig och vågar inte springa runt på soffan utan hon håller sig endast till mig och gömmer sig i tröjan. Hon nosar väldigt ofta när hon går. Jag tror inte att hon är helt blind men som sagt ser sämre och sämre… Finns det någon sjukdom som gör att råttor ser sämre och sämre? Är orolig för att hon har en tumör eller något. Har inte sätt några knölar eller så.. Hon är ca 11 månader , 1 år senare i Juli

hus-musen
0

Ja hur ser ögonen/ögat ut då? Finns det någon vitaktig dimmig hinna i dem, tåras de mycket? Starr är relativt vanligt ändå.

Att en lite äldre råtta blir försiktigare behöver inte ha att göra med att den ser sämre, en del råttor blir lugnare med åldern och inte lika springiga som småråttor.

Qui dormit, non peccat

orats
0

Nej inte något som jag har sett! Men sen har hon också fått "rosa" päls (tror hon har tappat päls eller något?) vet inte om de hänger ihop men iallafall blir det mer och mer (det är på ryggen). Inga sår iallafall! Kan lägga upp bild senare är inne på mobilen

mikeiko
0

Rosa päls i nacken är vanligt, det hamnar där från poryforinvätskan från ögonen när de putsar sig.

Har du skaffat katt eller annat djur? Det behöver inte vara dålig syn alls, utan låter mer som rädsla tycker jag.

orats
0

Jag har katt och hund och det har fungerat bra! Men de brukar inte träffas då de mest brukar vara på övervåningen