Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 407 ggr
vevve89
0

Stamtavla - Utställning!

Om man skulle vilja ställa ut en råtta, måste den vara reggad och ha stamtavla då eller går det även utan?

Bara en undran!

Lancia
0

Om det är en SRS-utställning måste råttan vara reggad i SRS, och ägaren av råttan vara medlem. Vid registrering i SRS fylls ett stamtavleliknande dokument i, men har man inga uppgifter på eventuella föräldrar osv så får man lämna dom rutorna tomma. Huvudsaken är liksom att råttans namn finns i SRS register, och att råttan har fått ett "regnummer" så att säga.

Ibland har SRS inofficiella utställningar, då råttan inte behöver vara reggad, och jag tror inte heller ägaren behöver vara medlem, men derra utställningar sker väldigt sällan och är lite mindre seriösa, i mitt tycke. Dvs domare som inte alltid är utbildade för att döma osv.

Vid utställning i SSV (Sydsveriges smådjursvänner) behöver ägaren vara medlem men råttorna behöver inte va reggade.

vevve89
0

#1 Tack för svaret!

Om/när jag skaffar rådisar igen ska jag då regga både mig och rådisarna i SRS då jag funderar på utställningar…

Hur mkt kostar det att vara medlem och regga råttor?

hus-musen
0

Enligt srs hemsida http://www.rattsallskapet.se/ så kostar ett medlemsskap 200 kr om år. Att regga en råtta är gratis, men du får betala porto tur och retur samt betala för regpapprena.

Qui dormit, non peccat

vevve89
0

Tack=) Inte så farligt då