Hittar inget....
Hej!
Nu är bebisarna 16 dagar gamla och dom har börja springa runt, en börja små gnaga på en av sakerna i buren och en annan på mig. Ska man ge dom någon lätt tuggmat till dom nu med tanke på tänderna. Har hört att man kan ge råttungar barnmat, men vet inte i vilken ålder. Hittar inget om bebisar här på forumet :(
Tacksam för svar! :)
När jag hade min kull så fick dem gröt på morgonen och sen åt dem de rester jag gav de vuxna på kvällen… jag äter mkt vitkål så det fick de mkt av kokad! uppskattas av alla råttor som jag haft… sen kött då^^
#1 Aah okej! Gröt är ju bra! Vet du något annat man kan ge dom små? Tinny (mamman) är jag också bara barn, hon är 3 månader gammal.. :(

En tre veckors unge äter samma sak som mamma, så ge dem barnmat, mosade pureer, barnvälling/gröt tillsammans med lite större bitar så får de själva välja vad de vill ha. Smakportioner kan man börja med så fort de öppnat ögonen, då gör de som mamma gör även om de diar oxå.
Qui dormit, non peccat
Gröt var suveränt för mina! hjälpte min hona mkt med avlastning också liksom :)
#3 Tack! dom blir ju 3 veckor på lördag, så det är nog dags att ge dom annat också! Vad för barnmat är bäst? finns ju många olika sorters maträtter :)
Mina är tokiga i fisk gryta , finns i barnmat form. Morots pure, det finns en hel uppsjö …

#5 Röstar för hemmagjord mat faktiskt, tycker barnmaten på burk bara är skräp full i gifter. Värm upp lite ärtor och majs och mosa med en gaffel om du inte har en stavmixer, koka några morötter, ta lite pasta och okryddad köttfärssås och mixa ihop. Ha olivolja i eller rapsolja ännu hellre, bra för mamma och ungar.
Ju mer du låter dem smaka på tidigt, desto lättare är det att ge dem vad som helst när de blir äldre och de äter allt med god aptit. Antar att mamman har tillgång till Torrfoder dygnret runt, du kommer ha ungar som tuggar i sig den oxå.
Barngröt/barnvälling är ju lättast att köpa faktiskt, har en sån reservförpackning ståendes här hemma. Mina älskar den för 8månaders bäbisar med banan och päron 
Qui dormit, non peccat

Ja flytta ner allting till botten, det är bättre om ungarna lär sig från början, dessutom är det farligt om de klättar upp på ett hyllplan och trängs. Små råttungar är bra klättrare men extremt klantiga.
Qui dormit, non peccat
#9 Okej! Har märkt detta, dom börja klättra på gallret idag för första gången, då jag flyttade dom till en större bur. Men dom kommer inte så högt upp dock :P

Inte än nej, men det kommer
En morgon kommer de sitta som fågelungar under taket när du kommer!
Qui dormit, non peccat
#11 Hahahah aah det kommer dom säkert! :D
#11 Hahah "En morgon kommer de sitta som fågelungar under taket när du kommer" Vaknar, kollar in i buren, inte en ända unge på nedre plan, då hanTinny flyttat upp alla till de ena trekantiga lilla hyllplanet, där trängs 12 st, någon ramlar ner då och då, haha men nu har hon ju hittat sitt nya ''bo'' ^^

#13 Haha jag sa ju de
Sätt en hängmatta under så ramlar de inte så långt de små klantarna ^^
Qui dormit, non peccat
#14 Alla har flyttat ner igen, alla bara ramlade ner och hon tyckte väl att det var för jobbigt att ta upp dom hela tiden. Så nu bor alla där nere i sin gosiga hängmatta :P