Råtta som bits
Hej, jag och min kille har 3 tjejer som alla är från djuraffär (jag vet. och vi tänker inte köpa från djuraffär mer, så vi behöver ingen info om hur dåligt det är
.)
Två av dem är drygt 9 månader och den andra är drygt 8 månader. Den yngsta var väldigt skygg och sådär när vi tog hem henne, hon bet oss ibland, inte så att det började blöda, men det gör hon inte längre. Vi har försökt uppfostra henne att vara mer tam och att inte bråka med varken oss eller de andra råttorna. Vi har lyckats ganska bra eftersom hon är trygg med oss ibland och han ligga och mysa och somna när man klappar henne. Hon är också med och leker och tvättar de andra, samt sover med dem.
Men hon beter sig som en jobbig tonåring ungefär, mot den äldsta råttan (även den som är dominant). Hon kan tvätta henne och sen helt plötsligt bita och dra henne i örat så att det börjar blöda. Hon kan helt plötsligt bara få för sig att bita henne och bråka med henne. Just att det kommer blod (inte mycket då, men ändå) är det som oroar mig. Hon gör aldrig något mot oss eller den andra råttan, det är bara mot den dominanta.
Är det någon som vet varför hon beter sig sådär ibland? Är det helt enkelt något fel i huvudet på henne eller kan man göra något åt det?
Vad skulle ni göra?
Jag hade särat på dem. Just eftersom det har gått så långt att det börjar blöda.
Och hon kan mycket väl vara en jobbig tonåring just nu, hon är i den perioden.
Hur menar du med att sära på dem? När vi ser att de bråkar så gör vi det, om det är vad du menar. :l
Nej jag menar att de inte ska bo ihop alls. Eftersom det skadar den ena av dem.
2# menar att sätta dem i olika burar…
Du kan ha dem i separata burar ett tag och sedan testa att introducera om ett tag igen. Annars kanske deras "personkemi" inte riktigt fungerar så de inte kommer kunna bo ihop alls. Eller så är hon helt enkelt en av de råttorna som inte går ihop med någon annan alls. Och då mår hon bäst av att bo själv.
Jag var rädd att det skulle gå så långt att vi skulle behöva göra oss av med henne.. :/ Men jag vet inte vad vi ska göra med henne, tror du någon vill ta hand om henne när hon "är som hon är"? ><
Men råttor ska väl inte bo själva alls?`:O
Det finns nog en del som skulle kunna tänka sig att ta hand om henne. Hon gör ju ingenting mot människor vad jag förstod?
Det finns vissa råttor som mår bäst av att bo själva. De som inte går ihop med några andra råttor.
Nej, hon gör inget mot människor.
Jag tror inte att hon är en som inte går ihop med någon annan råtta, för hon är bara elak mot ena vår andra råtta, en av dem biter hon inte.. I mina öron låter det som att hon inte går ihop med just den råttan… :(
Det är ju alltid tråkigt när sånt händer. Har det likadant här hemma faktiskt. Skaffade två nya bebisar och skulle introducera med min pojk Silver och det funkade hur bra som helst i någon vecka. Sedan började det bli blod och massa bråk. Så jag fick helt enkelt sära på dem. Det finns tyvärr inte mycket mer man kan göra.
Så du får testa att sära på dem och sedan introducera långsamt om ett tag. Kan alltid söka upp introduceringstipsen här på RiF.
Okej, men hur länge ska jag vänta innan jag börjar introducera dem för varandra igen då?
Åh gud. det var en bra fråga ^^, haha . Det är väl hur man känner det själv skulle jag säga. Jag väntade nog två veckor nästan. Och så lade jag in tyger i burarna och bytte tygerna mellan burarna så att dofterna skulle överföras.
Okej. :) Hur gick det då, till slut? :O
Det har inte funkat här än. Blev en blodig historia när jag försökte senast då Silver bet tag i en av småpojkarnas svans och fixade ett djupt jack där. Sedan högg han tag i min hand när jag skulle sära på dem (vet ju dock att det inte var menat att bita mig, bara försvarsreaktion när jag högg tag i honom där.). Så jag vet inte om jag ska låta det vara eller försöka igen om ett tag. :/
Fyfan, vad hemskt det är när det blir såhär! :(
Vi har en extra bur i källaren men vi bor på 37kvm och har inte plats för ännu en bur (den får dock stå på ett bord så länge) så om de inte går ihop efter vi har introducerat dem igen måste vi tyvärr göra oss av med henne.. Man fäster sig ju så himla hårt så det är jättejobbigt att ta det beslutet. :/
Jo jag vet det. Jag har egentligen inte heller plats. Så nu har jag bestämt mig för att försöka bli av med mina honor istället så jag får mer plats hemma och mer tid till pojkarna.
Annars kan du ju försöka se till att omplacera henne till någon som bor i närheten av dig så du i alla fall kan träffa henne ibland !
Ja, det finns någon tråd här för omplacering, va? :)
Det är bara att skapa en ny tråd och lägga den i köp/sälj :) (använd mallen bara ;) )
Jag har en kärring här inne som är på min ena flickas öron lite granna, tjuvnyper ibland. liksom för att sätta dit henne och berätta att det är hon som bestämmer. ibland är öronen lite såriga på flickan men jag skulle aldrig sära på dom två för det! Dom tycker så mycket om varandra. Du får känna om råttan som blir utsatt har ont av det eller mår dåligt av det. eller blir skadad. Jag tänker inte att en blod droppe på ett lövtunt öra är så mycket att tjafsa om faktiskt…
Beror ju helt klart på hur allvarligt det är.