Smådjursdeo
Någon som testat det och är det rekomenderat? finns på zoosajten.se
haha… låter onekligen töntigt… de har ju redan sin egen parfym… 
jo men tänkte så det inte luktar så mycket om det? menar om man är känslig mot deras doft så kanske det där är ett bra medel.

jag tror inte parfymliknande grejjer är bra till djur
okej jag trodde att zoosajten hade bra grejer.
zoosajtens ägare är djurvänner men de är mest inriktade på fåglar eftersom de föder upp såna. (min gojja har jag köpt därifrån). jag skulle tro att de litar väldigt mycket på undersökningar som oftast är gjorda av de som tillverkat produkterna och därmed vinklade. själv är jag skeptisk till allt sånt där som används för att göra djur annorlunda. känner vi någon annan lukt så gör ju djuren absolut det eftersom deras luktsinne är bättre än vårat. nej låt djur vara djur och som de är skapade med lukt och allt istället för att propsa på dem mer onaturliga saker än nödvändigt.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
jo men jag tänkte mer om den tar bort lukten.. inte att den skapar en annorlunda lukt.

Men om du använder typ toalätt i buren och byter 2 ggr i veckan så borde de inte lukta mycket alls. Är det råttorna själva som luktar så kanske de har fått mkt kiss på sig. Byt ev hängmatta och bada dina råttor i ljummet vatten så borde det bli relativt luktfritt.
Jag älskar hur mina råttor luktar, fast jag älskar stall lukt med och det är ju i princip häst skit doft*ler*
nej dom luktar inte kiss och jag har alldeles nyss satt in en ny och ren hängmatta. jag gillar också hur råttorna luktar. men jag tror det kan vara toalätt som jag är lite allergisk mot. det och råttor. men skitsamma jag får väl skaffa någon medicin. :D aldrig jag skulle göra mig av med mina älsklingar iallafall.

Men om du har buren i sovrummet, så kanske du kan flytta den till ett annat rum, så undviker du 8 timmar per dygn av att utsätta dig för allergier.
nja min pappa är allergisk så det går inte heller =) och i källarn är det för kallt.

men testa aspflis i buren, eller handukar
För övrigt så är du väl fortfarande allergisk mot råttor (eller toalätt) även om något döljer lukten? Eller?
#11 istället för toalätt eller? vart hittar jag sånt att köpa?
#12 men om det döljer lukten så borde jag bli mindre allergisk tycker man

ja istället för toalätt. det brukar finnas i en välsorterad djuraffär, ibland kan man be de ta hem det om de inte har det inne.
Att dölja en lukt hjälper inte mot allergi. lukten finns ju där även om du inte längre är medveten om den. Det finns en grej på biltema som ska ta neutralisera lukt, vet ej vad det heter men den finns i spray och i en typ doftpåse, men den har ingen egen doft.
sprayen kan jag tänka mig nog inte är så bra för råttorna, men antidoftpåsen kanske funkar. läs på förpackningen och fråga personalen om den är giftig.
#14 okej då ska jag leta efter sånt =) tack!

Hej!
Jag har bott många år i USA och hadde där två råttor.
I US så var det väldigt vanligt med detta smådjursdeo och kattlåde-deo.Det består mestadels av bikarbonat.
Bikarbonat använder amrekanarna till allt.De har de i
den mesta typen av rengörning och även i matlagning och bakning och dessutom tandrengörning.De flesta tandkrämer med polerande effekt har "Bakingsoda" (som de kallar det i USA) i.
Jag använer katt-deo till mina katter.Men
produkter med bikarbonat skall först och främst absorbera både fukt och sedan lukt och jag vet inte hur nyttigt det är för en råtta.
Funderar på om de kan få in det i nosen, då det är som ett pulver.
okej tack för infon =) tror jag struntar i den deon och testar med aspflis istället =)
Yocoair är en bikarbonatbaserad spray som tar bort lukt men som Daydream säger så är det inte doften du är allergisk mot utan partiklarna.
Både jag och mina råttor visade sig vara allergiska mot toalätt så jag använder för tillfället grovspån av lövträd. Funkar bättre men jag tycker att det är vasst (min åsikt, inte råttorna…när jag sprider ut spånet så kan jag gnälla:)) så nu väntar jag på no smell från zoosajten. Bomullsfibrer som ska vara bra för råttor… Jag testar och kan ge recension sen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#18 jaaa skriv här när du fått hem det och berätta om det är bättre =) isåfall ska jag nog köpa sånt också.
Jag får hämta det på måndag… dumma post som skickar ut avier i förväg…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ja :S men den som väntar på nå gott.. väntar ALLTID förlänge heter det ju ;P

låter spännande, ska bli kul att läsa en rescension. Allamej; Vet du vad i papperspelletsen du reagerar mot?
Jag har ingen aning… jag vet bara att både jag och Jesús började nysa väldigt mycket när jag använde det… Nu har jag det bara i deras toalåda och det verkar gå bra för både han och mig.
Att jag dessutom tycker att det luktar förskräckligt och att tjejerna blev torra om tassarna av det gjorde beslutet att inte använda det enkelt :)
Men som sagt, på måndag vet jag hur no smell är. :)
Jag har försökt få tag i aspflis men det är slut hos leverantören och dom vet inte när dom får in nytt. Enda anledningen att jag handlar hos zoosajten nu är pga. att "min" handlare här i stan inte får tag i det jag vill ha just nu .:)
aj då, är aspflisen skut.. gissar att det inte finns så många leverantörer, så är det slut hos din så är det nog hos min med..jag som använde det sista spånet idag. jaja, har en gammal påse toalätt (tycker oxå det luktar väldigt illa så använder det inte) som jag får använda om det krisar..

Jag byter två ggr i veckan och känner ingen lukt alls med toalätt. Konstigt
jo men det luktar alltså även fast det inte är "andänt" av råttor eller något annat djur. är nånting i det som vissa blir allergiska mot bara. som jag :S
jag tål inte vanligt spån heller. nyser och snuvar som tusan.
No Smell är GO! Drygt, luktar bara lite mulligt, inte illa. Och bäst av allt! Det dammar inte!!!
Mina småpojkar har det nu och snart även resten av råttorna. Jag tror att det är värt priset. :)
ååh då ska jag beställa det :D tack för tipset