Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 723 ggr
Charlott_
0

Ohyra!

Haha känns som om jag gör väldigt mycket inlägg ^^

Den ända råttan som har fått vart ute nu i sommar är Dooleys, och den stunden hon var ute så verkade de som om hon fått ohyra (skabb), och det har hon ju smittat till Tequila nu.
Jag har fått recept på stronghold, ska hämta ut det om en stund. Det är ju så att Tinny (som sitter ensam i en bur med sina ungar) har vart ut på golvet och sprungit med Dooleys som har skabb. Vetrinären sa att jag inte skulle behandla henne eftersom hon har ungar. Men det borde väl inte vara någon fara om jag väntar tills droppen i nackn på tinny har torkat in i huden eller är de fortfarande farligt för ungarna?

Fridborg
0

Jag är ingen expert, men det första jag tänkte på att Strongholden kanske hamnar i modersmjölken.

Zolah
0

Hmm, jag vet bara att dom har sagt till mig att det är väldigt svårt att överdosera så tror att bäsarna klarar sig . Så låt det i nacken torka i minst 30 min + och låt henne sedan vara med sina småttingar

Charlott_
0

#2 Ska jag verkligen våga göra det? :/ Får se vad andra säger om detta! :)

Gahich
0

Jag hade en hona+ ungar som hade ohyra och behandlade allihop (ungarna var då knappt 3 veckor) och det gick kanon:)

Charlott_
0

#4 Ungarna är idag 18 dagar gamla. man kan ju ta en droppe i nacken på mamman, men kan jag ta en droppe på mitt funger och dra det i nacken på ungarna? alltså så ungarna inte får en hel kroppe utan bara lite?

Zolah
0

Du kan nog skippa ungarna tror jag, tänkte då dom snackade om att man inte ska behöva rengöra hela buren då man hade stronghold. Men om du är massa osäker ring en veterinär istället

Charlott_
0

Hur ofta ska man ge stronghold då? vet sa ingetnting om det :S

silverorm
0

Du kan och bör behandla mamman oxå, ungarna kommer bli dåliga av ohyran annars. I o m att mamman får stronghold överförs det till hennes ungar med. Beroende på vilken skapptyp det är ges det med olika intervaller. Rävskabb kräver 3 behandlingar, men vanlig råttskabb ska det räcka med 1 behandling men tycker ef du har ungar att du ska ge igen efter 3 veckor.

Charlott_
0

Så jag tar en droppe nu på alla vuxna och sen väntar jag i 3 veckor? Vet trodde inte det var räv ska, jag pratade bara med henne i tele och hon sa bata att det var någon typ av skabb så hon skrev bara ut recept till mig, så jag har inte behövt åka till vet. :)

silverorm
0

#9 Då tycker jag absolut att du ska behandla en gång till om 3 veckor. Ja, en droppe i nacken räcker per vuxet djur.

Charlott_
0

Tack så mycket silverorm. Utan dig så skulle jag nog trott att man skulle tatt droppe varje dag :S för vetrinären sa absolut ingenting, för annars hade jag skrivit ner det! :) Men jag rensade burarna nu när dom fick första droppen, fast dröjde en stund innan dom fick gåin i buren. eller när ör man rensa buren? :)

silverorm
0

#11 Det fina med stronghold är att det är långtidsverkande. De ohyra som sitter i inredningen el buren dör oxå, så en sanering behövs inte, städa som du brukar göra.Glad

Charlott_
0

#12 haha okej, deras rör har nu fått nytt tyg, trodde man skulle slänga/tvätta alla tyger. Aja jag håller mig på den säkra sidan. Dom verkar vara glada av uppdateringen på sitt älskade rör :P haha