Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 665 ggr
OttoIsTheShit
0

haltar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte kolla om nån har vart med om det här tidigare.
Min ena kille Charles började halta för ett tag sen, han hade inte ont och tassen såg precis ut som vanligt. Han kunde fortfarande klättra när han haltade. Den blev bra, han sprang runt som vanligt men i bara några veckor för sen slutade det benet å fungera öht. Men jag kände på den å så och han reagerar inte när jag tar på den, hans enda reaktion är ''släpp mig jag ska springa''. Han klättrar även när den är sån och nu haltar han igen.
Killen är född 27/5-11 så han e ju inte gammal heller.
Snackade med uppfödaren och hon har inte vart med om att nån längre bak har haft problem. Men jag vet inte hur långt bak hon har kollat eller hur gamla dom råttorna blev.

tack på förhand :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

OttoIsTheShit
0

Putt :)

Maybe it's not too late

sarakaka
0

När sjukdomar eller problematik debuterar tidigare än de "borde" kan det handla om arvet. Men eftersom uppfödaren inte märkt något konstigt med de andra släktingarna så kan man nästan utesluta det. Hur många generationer bak kontrollerade hon? Annars kan det ju helt enkelt vara otur!

En av mina råttor är född fem månader tidigare än din men har redan börjat ge små antydningar till bakbenssvaghet eller något liknande. Hon försöker klättra o.s.v. som vanligt men går något annorlunda än förr. Ena foten/benet pekar utåt medan det andra liksom är innåt, nästan lite gömt under kroppen. Resten av henne (även huvudet) är rakt som det ska och hon verkar inte ha det minsta ont. Hon är där emot ifrån en djuraffär så jag är snarare förvånad att hon fortfarande mår så bra som hon gör. :)

Hur som!
Jag är ingen expert men det skulle kunna vara en nervskada (som dock inte påverkat smärtsignalerna) eller något liknande. Någon annan som är lite bättre på sånt här dyker nog upp snart och hjälper dig. Men kände att jag ville svara och försöka bolla lite idéer iallafall. :)

Lycka till!

OttoIsTheShit
0

#2 tack för ditt svar :) e ju ganska svårt å egentligen veta vad det är kanske. Men ska snacka mer med henne om hur långt bak hon vet. Har 2 av hans bröder här hemma så hoppas att dom inte får nåt liknande än. Det jag är mest förvånad över är att han haltar ibland och ibland funkar den inte alls.
jaja bara han inte har ont och han äter å rör sig som vanligt så :)
Synd om din flicka också alltså:)

Maybe it's not too late

sarakaka
0

#3 Ja huvudsaken är ju att de mår bra i övrigt och inte har ont. :)

OttoIsTheShit
0

#4 precis:)

Maybe it's not too late