Vad menar hon?
Jag har nyligen köpt mina två första råttor, jättemysiga och underbara är dom! ångrar inte en sekund av det köpet!
Men den ena av dom, när jag har henne i mitt knä så börjar hon knastra och ploppa med ögonen, men sen kan hon lixom tjuvnypa till i mina fingrar/händer/armar ibland, gör hon det för att hon vill bitas eller bara myser? jag tycker att detta är obehagligt då jag inte varit med om det förut.
Har läst lite om det och vissa säger att det är tjuvnyp, att dom bara vill busa och mysa, andra säger att dom hälsar så och vissa säger att dom bits så. Har blåst på henne då hon gjort så, så att hon ska förstå att hon inte får göra så, och det har blivit lite bättre, men eftersom jag haft andra små gnagardjur när jag varit liten som har bitits så är jag rädd att det ska bli samma med min lilla mysråtta.. :(
Någon som kan berätta för mig vad det är hon gör?:)
biter hon hårt så det blir hål eller är det som när nån nyper försiktigt eller rispar löst med sin nagel mot din hud?
nejnej, hon biter inte så att det går hål, ibland kan det bli lite märken i huden men det gör inte ont, blir mest rädd när jag inte är berädd på det:P
Du får fortsätta med att blåsa henne på nosen och göra ett fy ljud ( jag kör med pssssh! ), är inte bra om hon får för sig att det är ok att det gör ont. du kan testa att 'skrika'/'pipa' ungefär som råttor gör när det gör ont för dem, så hon förstår att det gör ont för dig.
okej, får se om hon slutar om ett tag:) hon har dock inte gjort det på länge nu.
haha, ja får se om jag kan prata "rått-språk" med henne!;)

Är du säker på att hon biter då?
Om hon ploppar med ögonen och knastrar samtidigt så kan hon lika gärna putsa dig som hon skulle putsa en annan medlem i flocken. Isåfall kan du ju inte straffa henne! Putsar hon dig så gnager de liksom på yttersta lagret av huden, en del är hårdhänta putsare, andra är mer försiktiga.
Eller tar hon tag i ditt finger och biter? Isfall kan det vara en markering, att hon inte gillar det du gör (om du tex klappar henne) och vill att du ska sluta. Hon har gett andra signaler innan hon markerar med tänderna så titta på hennes kroppspråk.
Qui dormit, non peccat
Ja hon tar lixom bara i yttersta lagret av huden, ska jag bara låta henne göra det då eller ska jag blåsa på henne?

Om hon putsar dig,så skulle jag då aldrig straffa en råtta som putsar.. Det är som att straffa en katt för att den spinner och kelar typ.
Putsningen är en väldigt viktig social del för råttan, den binder samman flocken, visar ställning, kärlek och omsorg, knyter sociala band osv. Putsa tillbaka istället, mina älskar när jag kliar dem i nacken och på undersidan av hakan.
Putsande kan kännas lite som en hård tandborste som raspar över huden ^^ Svårt att förklara.
Ger hon nyp däremot så ska du säga ifrån, pip eller peta till henne i sidan. För nyp eller bett är inte ok.
Qui dormit, non peccat
Det känns mer som att hon nyp än som en tandborste.. men putsar dom med tänderna eller vadå?:p

Ja råttor putsar med tänderna 
Qui dormit, non peccat
okej, då är det nog putsning hon gör!
Om hon smånyper dig så putsar hon definitivt, och det är bara positivt! :) Du får helt enkelt vänja dig ;)
11# jajamen! eller kanske gå och ta en dusch haha!;)
Duschar du så kommer hon att göra det mer för du luktar konstigt
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
13# Jag var inte så seriös när jag sa att jag skulle duscha för att få henne sluta, det var mer ett slags "skämt" eftersom hon putsar mig så tvättar hon mig oxå. så då menade jag att jag kunde duscha i stället. Så ta det inte seriöst;)
Jag sa det bara eftersom alla mina råttor genom tiderna har gjort så. Och nej jag är inte sur men jag använder inte smileys.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Okej, men det var mer som ett skämt.

Vänta du bara tills de försöker putsa ditt hår, mina pojkar blir helt tokiga! Har rätt långt hår och det fastnar i tänderna på dem 
Qui dormit, non peccat
haha, ja dom brukar vilja krypa under det i nacken och ligga och mysa, men dom har inte börjat putsa det än
Och har du tur (?) så har du en frisör :)

Å har du otur har du dreads 
Qui dormit, non peccat
haha , då får vi hoppas att hon är en rikigt bra frisör då! fast dom är ju duktiga på att göra dreads dom med;)