Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 845 ggr
ceccie
0

fota råttor

I höst ska jag göra en hemsida o ska fota råttorna. Tack o lov för digital kamran. Några tips på hur man ska få bra foton.

DuBetMig
0

begränsa ytan du ska fota råttorna på, locka på råttan och/eller vänta till rätt ögonblick :) .. Men det finns en fotoartikel här på rif, kolla den :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Itchy
1

det bästa är att ha tålamod…och räkna med att ta 100 bilder innan du får en bra ;)

You can't spell Bitchy without Itchy

Fridborg
1

Bra ljus är A och O. Ha gärna nära ett fönster, dagsljus är super. Häng upp ett ljust typ och dekorera hur du vill och för att få de att stanna så kan du sätta/smeta deras favoritmat, och som sagt, minnst 1000 bilder krävs för att få en bra :P

ceccie
0

Det är därför det är bra med digital kamera.

Fridborg
0

Även med digitalkamera behöver man hjälpa den på traven :)

MyLittleHeart
0

Ska få ärva en gammal system från farfar som ska ta över min digitala, det lär inte bli ofta man fotar råttorna efter den ska få ta över  Obestämd

Nomad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns några enkla trick för att få en estetisk bra bild. T ex så kan du använda dig av linjära linjer i bilderna (en linje av något som fortlöper genom hela) intressant att kolla på. Sen finns de vissa punkter i ett foto som ser bra ut som att ta lite till höger eller vänster om mitten. Roliga vinklar är oxå intressant, inte bara från sidan eller framifrån utan lek runt. Ta underifrån, överifrån, snett bakifrån etc. Photoshop är världens bästa verktyg om du vill få bra kontraster eller mer känsla i bilden. Svartvit är ett väldigt bra knep eller höja intensiteten.  

Ett exempel ur mitt album på linjär (kanten på fältet) och att ha indviden i fokus lite åt sidan:

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)