Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1473 ggr
Oshibwa
0

Råttbett?

Ena nykomlingen utforskade mig lite för intensivt. Trodde jag var någon sorts tuggleksak? O_o anyway, har ett djupt bett i fingret nu och det kommer ut typ ''kuddar'' som jag trodde var varklumpar. Men det är något helt annat. Det bultar i fingret. Borde jag uppsöka läkare?:S

Och så den bitiga råttan. Hon verkar utforska allt med tänderna, det var inte alls ilsket bett utan mer att hon först putsade mig på fingret och sedan satte tänderna i mig hårt, jag väste åt henne men hon höll fortfarande fast. Hon är jätte social och kommer till buröppningen när jag är där och är inte alls skygg. Någon som har varit med om samma sak? Tror ni bitandet kommer sluta när hon har varit här ett tag?(hon kom idag).

ps. bild på nykomlingarna kommer inom kort när jag börjar ta ut dom :)

AnnaRamnemark
1

Mitt finger pulserade ganska mkt när min Jerry bet mig, vid knogen. Kunde nog inte böja mitt finger på en vecka. De började att vara oxå. Nästa gång han bet mig så svulnade de upp igen. Så började alla oroa sig och säga att jag bör kanske ta om stelkraps sprutan. Så efter lite om och men så gjorde jag de så slutade de pulsera och svulna upp när han bet mig. Men han blev han lugnare sen en riktig mys råtta.

Tvätta rent såret så mkt du kan. Men om råttan biter dig vid knogen eller där de är nära leder så gå till doktorn och kolla. Jag fick utskällning av sköterskorna för att han hade bitit mig så nära leder och att de kan förstöra rörligheten i mitt finger. Men de gick bra iaf.

Sen tror jag att råttorna lugnar sig efter ett tag.

Jag brukar ge råttorna utsidan av handen om dem börjar att bli bitiga, utsidan av handen har dem inte så mkt att få tag att bita i.

Men sen så vet jag att min en halv blinda råtta gärna provar mkt med tänderna. Hon typ bara lägger tänderna på fingret för att kolla om de är mat eller vad hon nu känner efter.

Oshibwa
0

Tack för tipsen :). Får hoppas att hon snart lägger av med dumheterna. För hon är en jätte trevlig råtta annars :)

MyLittleHeart
0

Hos mig kan de bulta på rejält om de är i toppen av fingrarna, men ju längre ner på fingret ju mindre bultar de, händerna är de inget alls. Eller så börjar mina stackars händer bara bli vana Förvånad

ceccie
1

Kuddarna kan vara vätska. Jag fick operera mitt finger pga infektion. Min nagel gick av o jag drog bort den. Blev ett litet sår. Men en infektion i hela finger toppen. Som spred sig. När läkaren pratade om att operera bort finger toppen om det inte blev bättre så blev jag skraj. Men jag hade maximal otur den gången. Så mycket bett jag har fått av olika djur arter. Håll såret rent så läker det.

woollo
0

Kuddar ? Det låter dom fett det. Har sett det komma ur sår när Jag skurit mig djupt. Och ja var försiktig med sår vid leder. Går infektionen ner i leden och förstör kan du få en död led.

*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*Skrattande

Oshibwa
0

Det är inte vid någon led i alla fall. Har försökt att blåsa på henne varje gång hon nafsar på mig men det verkar inte visa något resultat.

Zolah
0

kan vara bra att tänka på stelkramps spruta om det är aktuellt för dig